עמוד:102

ג . סימן ההתחלקות ב 9 ) עמודים 157 - 154 ( הצעה לפעילויות פתיחה . 1 כותבים מספר על הלוח , למשל . 165 שואלים את התלמידים : האם המספר הנתון מתחלק ב - ? 3 התלמידים מחשבים את סכום הספרות : 12 . 1 + 6 + 5 = 12 מתחלק ב - , 3 ולכן 165 מתחלק ב - . 3 שואלים את התלמידים : האם המספר הנתון מתחלק ב - ? 9 התלמידים עדיין לא למדו את סימן ההתחלקות ב - , 9 ולכן עליהם לבדוק זאת בדרכים אחרות , למשל על ידי קפיצות של 9 על ישר המספרים או בעזרת תרגיל חילוק . אם התלמידים משתמשים בישר המספרים , כדאי לדון עמם בתכנון ישר המספרים . למשל מה יהיה גודל הקפיצה , מה המספר שכדאי להתחיל בו . אם משתמשים בתרגיל חילוק , יש לבדוק אם לאחר החילוק ב - 9 נשארת שארית או לא . . 2 מקיימים דיון עם התלמידים ושואלים : האם תוכלו למצוא מספר המתחלק ב - 3 וגם ב - ? 9 לאחר שימצאו התלמידים דוגמאות מתאימות שונות , ייתכן שאף יכלילו : כל המספרים המתחלקים ב - 9 מתאימים משום שהם מתחלקים גם ב - . 3 המלצה : כשמלמדים סימני התחלקות חדשים מומלץ לעתים לפתוח שיעור או לסכם שיעור בסדרת שאלות על בדיקת ההתחלקות . כדאי לשלב גם שאלות שבעזרתן בודקים התחלקות במספר שסימנה לא נלמד ושכדי להשיב עליהן אפשר לפתור תרגיל חילוק או להשתמש בהסברים כמו קפיצות על ישר מספרים . דוגמה : האם 378 מתחלק ב - ? 7 סימן ההתחלקות ב - 7 לא נלמד , ולכן כדי לענות אפשר לסמן קפיצות על ישר המספרים . למשל 350 מתחלק ב - , 7 ואפשר לדלג ממנו ל - 378 ב - 4 קפיצות של , 7 או לפתור את תרגיל החילוק . 378 : 7 = 54 אין שארית בתוצאה , ולכן 378 מתחלק ב - . 7 סימן ההתחלקות ב - 9 נלמד באותו אופן שבו נלמד סימן ההתחלקות ב - . 3 בפעילות 2 התלמידים מתבקשים למיין מספרים בטבלה ולמצוא את המשותף למספרים בכל טור . אין הנחיה מפורשת לבדוק את סכום הספרות , אך התלמידים עסקו בכך כשלמדו את סימן ההתחלקות ב - , 3 וייתכן שיבדקו את סכום הספרות גם בפעילות הזאת . אם יש צורך , כדאי לכוון אותם לכך . פעילות 4 מבוססת על הבנה טובה של סימן ההתחלקות ב - . 9 סימן ההתחלקות אומר שמספר מתחלק ב - 9 אם סכום הספרות שלו מתחלק ב - . 9 מאחר שבתרגיל חיבור אין חשיבות לסדר המחוברים , בבדיקת סימן ההתחלקות אין משמעות לערך המקום של הספרה . המסקנה היא שכשמחליפים את סדר הספרות של מספר , סכום הספרות אינו משתנה , ולכן גם ההתחלקות ב - 9 אינה משתנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר