עמוד:92

בפרק הזה התלמידים לומדים את סימני ההתחלקות ב - , 3 ב - 6 וב - 9 ברמה א בלבד : הם בודקים מספר סופי של מספרים ומנסים להגיע לידי הכללה . הדרך הזאת נבחרה אף שאינה מדויקת מבחינה לוגית משום שרוב הילדים בגיל הזה עדיין אינם בשלים להוכחות מתמטיות כלליות . ההוכחות הלוגיות לסימני ההתחלקות ב - , 3 ב - 6 וב - 9 מובאות במדריך , והן יכולות להתאים לתלמידים מתקדמים . כשבודקים אם מספר מתחלק במספר מסוים יש להקפיד לבדוק גם מספרים המתחלקים במספר הזה וגם מספרים שאינם מתחלקים בו – כך מוצאים סימן התחלקות הקיים בכל המספרים המתחלקים במספר הזה , ואינו קיים במספרים שאינם מתחלקים בו . הוכחות של סימני ההתחלקות התחלקות ב - : 9 כדי למצוא סימן להתחלקות ב - 9 יש להציג את המספרים כסכום של מחוברים שיודעים שהם מתחלקים ב - 9 ושארית שקל לבדוק אם היא מתחלקת ב - . 9 המספרים 999 , 99 , 9 וכן הלאה מתחלקים ב - , 9 לכן אפשר לנסות להציג כל מספר כסכום של כפולות של 999 , 99 , 9 וכן הלאה , ועוד שארית . השארית היא למעשה סכום הספרות של המספר , ולכן יש לבדוק אם סכום הספרות של המספר מתחלק ב - . 9 סכום הספרות של מספר המתחלק ב - 9 יכול להיות 9 ( כמו במספר 81 למשל ) , 18 ( כמו במספר 774 למשל ) , 27 ( כמו במספר 84 , 474 למשל ) וכדומה . סכום הספרות הסופי בספר לתלמיד סימני ההתחלקות ב - 3 וב - 9 מוגדרים לפי סכום הספרות ולא לפי סכום הספרות הסופי . אפשר להציג גם את סכום הספרות הסופי כהגדרה של סימני ההתחלקות , ואפשר אף לנסח אותו יחד עם התלמידים בעזרת דיון . בדיון מציגים לתלמידים מספר רב - ספרתי המתחלק ב - 9 וסכום ספרותיו גדול יחסית , למשל . 8 , 888 , 886 התלמידים מחשבים את סכום הספרות ( , ( 54 ובשלב הזה דנים אתם בשאלה מה קורה אם לא יודעים אם 54 מתחלק ב - . 9 הדיון הזה יעודד חשיבה לוגית וייתכן שיוביל את התלמידים להשתמש שוב בסימן ההתחלקות של חישוב סכום הספרות . בדרך הזאת הם יגיעו לכלל של חישוב סכום הספרות הסופי של המספר הנבדק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר