עמוד:89

בפרק הזה התלמידים נדרשים לפתור תרגילי חילוק של מספר דו - ספרתי או תלת - ספרתי במספר חד - ספרתי . אפשר לפתור את תרגילי החילוק בדרכים שונות , כגון חיסור חוזר או פילוג . כפולות ומחלקים כשעוסקים במספרים הטבעיים ( השלמים החיוביים ) , אומרים שמספר מתחלק במספר אחר אם אין שארית בתוצאה של פעולת החילוק . דוגמאות : - 15 : 3 = 5 התוצאה של פעולת החילוק היא מספר שלם ללא שארית , ולכן 15 מתחלק ב - . 3 ( שארית - 15 : 4 = 3 ( 3 בתוצאה של פעולת החילוק יש שארית , ולכן 15 אינו מתחלק ב - . 4 אם מספר a מתחלק במספר b ( ללא שארית ) , אומרים שהמספר a הוא כפולה של המספר b וגם שהמספר b הוא מחלק של המספר . a לפיכך בדוגמה הראשונה לעיל אפשר לומר ש - 15 הוא כפולה של , 3 ו - 3 הוא מחלק של . 15 כיצד בודקים אם מספר מתחלק במספר אחר ? בפרק נלמדות שלוש דרכים לבדוק אם מספר מסוים מתחלק במספר אחר : . 1 פותרים את פעולת החילוק ובודקים את התוצאה – אם התוצאה היא מספר שלם ללא שארית , המספר מתחלק במספר האחר . אם יש בתוצאה שארית , המספר אינו מתחלק במספר האחר . דוגמה : האם 2 , 645 מתחלק ב - ? 2 מחלקים : ( שארית . 2 , 645 : 2 = 1 , 322 ( 1 בתוצאה של החילוק יש שארית , ולכן המסקנה היא ש - 2 , 645 אינו מתחלק ב - . 2 . 2 לעתים קרובות אפשר לדעת אם מספר מסוים מתחלק במספר אחר גם בלי לפתור את פעולת החילוק . אפשר לעשות זאת לפי סימנים , הנקראים סימני התחלקות . דוגמה : האם 171 מתחלק ב - ? 3 מחשבים את סכום הספרות : . 1 + 7 + 1 = 9 הסכום 9 מתחלק ב - , 3 ולכן המספר מתחלק ב - . 3 . 3 כדי לקבוע אם מספר כלשהו ( a ) מתחלק במספר אחר ( b ) אפשר לנסות להציג אותו כסכום של שני מחוברים ( או יותר ) שכולם מתחלקים באותו מספר . b - אם זה אפשרי , המספר מתחלק ב - b אם לא , המספר אינו מתחלק ב - . b

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר