עמוד:41

ו . חיסור שברים – מכנה אחד הוא כפולה של המכנה האחר ( עמודים 54 – 48 ) ביחידה הזאת התלמידים עוסקים בפתרון תרגילי חיסור של שברים שבהם מכנה אחד הוא כפולה של המכנה האחר . חשוב לזכור שבפתרון התרגילים בכיתה ד אין מסתמכים על אלגוריתם של מציאת מכנה משותף , וגם את תרגילי החיסור מהסוג הזה פותרים בעזרת אמצעי המחשה . עמודים 50 – 48 בפעילות 1 ( עם המורה ) יש דוגמה והדרכה לפתרון תרגיל שבו מכנה אחד הוא כפולה של המכנה האחר , בעזרת מקלות השברים . עם המורה . 1 היעזרו במקלות השברים ונסו לפתור את התרגיל הגר פתרה כך : אני לוקחת את מקל החמישיות ואת מקל העשיריות ורואה ש - 4 = 8 10 עכשיו אפשר לפתור : הגר דיון האם פתרתם בדרך של הגר ? אם לא , הסבירו כיצד פתרתם . לפני שפותרים עם התלמידים תרגילים מהסוג הזה , מומלץ לכתוב כמה תרגילים כאלה על הלוח ולאפשר להם לפתור אותם בעצמם . לדוגמה : 7 8 1 4 = 3 4 1 8 = כדאי לבקש מהתלמידים להסביר את דרכי הפתרון שלהם . מכיוון שהתלמידים פותרים תרגילי חיסור של שברים שבהם מכנה אחד הוא כפולה של המכנה האחר בעזרת אמצעי המחשה , בפעילויות הראשונות עוסקים בקבוצות של תרגילים שיש בהם אותו זוג מכנים : בפעילות 2 המכנים הם 5 ו - , 10 ובפעילות 3 יש שתי קבוצות של תרגילים – אחת שבה המכנים הם 4 ו - 8 ואחת שבה המכנים הם 3 ו - . 12 בפעילות הזאת יש ציור של מקלות השברים , ומודגמות בהם החלוקות בעזרת קווי עזר צבעוניים . אפשר לבקש מהתלמידים להמציא תרגילי חיבור וחיסור שבהם אותם מכנים ושיש בהם גם מספרים מעורבים , ולפתור אותם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר