עמוד:43

8 למידה מבוססת מיזם מספר השיעורים המומלץ 6 - לפני שאתם ניגשים לקריאת המדריך - קראו את הפרק בספר ( עמ ' 189 - 183 ) קצת רקע בבתי הספר מרשת היי - טק - היי , שם הלמידה היא בשיטת ה - , PBL אחת ה ' מנטרות ' של המורים היא : . teach to your passion ואם נרחיב את האמירה הזאת גם ללומדים , ולא רק למלמדים , נוכל לומר בשפת התלמוד כי " אין אדם לומד ... אלא במקום שליבו חפץ . " זאת מתוך נקודת מוצא שמחזיקה בעמדה הבאה : ברגע שהתלמידים לומדים נושא המקפל בתוכו את מרב העניין בעבורם , איכות הלמידה שלהם גבוהה יותר . בלמידה מסוג זה , תפקיד המורה משתנה . בלמידה כזאת ההוראה אינה מתבצעת בדרך הקונבנציונאלית , הפרונטאלית , אלא המורים נדרשים לכוון את התלמידים ולהדריך אותם . אין העברה של ידע אלא עזרה , ייעוץ , ליווי ותכנון המיזם - כל צוות תלמידים בהתאם לקצב שלו וליכולותיו . ומאחר שמדובר במיזמים רבים ושונים , כדאי לתכנן מראש את בעלי התפקידים הנוספים שתרצו לשלב בכל מיזם : מורים נוספים , ממקצועות אחרים , שיכולים להצטרף ; הורים בעלי תפקידים שונים ; מתנדבים שהצלחתם לגייס ועוד . כדאי להיערך בהתאם ולשתף את מנהל / ת בית הספר , היועצת הפדגוגית , ועוד בעלי תפקידים שנראה לכם שמתאים לשלבם . הפכו את הפרויקט לאירוע משמעותי ברצף השנתי של בית הספר . שווקו אותו למורים ולהורים , ודברו עליו בכל הזדמנות . בסוף התהליך הלומדים ירגישו שעברו כברת דרך והשקיעו בפרויקט שהיו לו הד ועניין בקהילה הבית - ספרית , ובכלל , בעולם האמיתי . סביבת הלמידה משתנה גם היא . אם אתם רגילים ללמד בכיתות שלכם ולבקש לשמור על השקט , תצטרכו להתרגל לסגנון אחר . בלמידה מבוססת - מיזם , השיחה והתנועה הן חלק מההתקדמות במיזם . כדי לתת משמעות עומק למיזם של התלמידים , הקדישו לו מספר שיעורים שבו התלמידים יוכלו להתקדם - בחצר , בספרייה , בחדר המחשבים או בכיתה . כדאי לפתוח את חמש הדקות הראשונות של השיעורים האלה במיקוד בהתקדמות של המיזם , ולאחר מכן לשלוח את התלמידים לעבודה ולבקש מהם לחזור בשעה מסוימת לסיכום כללי ( 10 דקות לפני סיום השיעור , שבהן צוות או שניים יכולים לקבל בזמן אמת משוב על ההתקדמות שלהם במיזם ) .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר