עמוד:41

ועל התמיכה או חוסר התמיכה של הסביבה . היבט נוסף שבא לידי ביטוי ביומנים הוא התנועה בין האישי לציבורי - בטקסטים של גולדברג באים לידי ביטוי הן הפן החלוצי - לאומי והן הפן של השאיפות האישיות : האם גם להם יש חלומות ושאיפות שבהם באים לידי ביטוי פן אישי ופן חברתי - כללי יותר ? לבסוף , באמצעות השיר " מה יישאר " , אפשר לשלב בדיון את הביטוי " נח על זרי הדפנה " : האם , אחרי שמשיגים דבר מה מן הראוי לנוח על זרי הדפנה , או להמשיך הלאה לאתגר הבא ? איך הם נוהגים בחייהם ? יחידה : 4 עורכים היכרות עם ז ' קלין כהנוב סיפור חייה והגותה של ז ' קלין כהנוב מהווים פתח לעיסוק בשני נושאים אקטואליים ורלוונטיים לתקופתנו : מעמד האישה , ודמותה הרצויה של התרבות הישראלית . במהלך ההיכרות עם ז ' קלין כהנוב ותולדות חייה ( עמ ' , ( 176 - 172 תוכלו לשים דגש על הבחירה של כהנוב לסטות מנתיב החיים שיועד לה כאישה בחברה שבה היא חיה . דונו עם התלמידים : האם הם יכולים להזדהות עם מצבים של רצון לסטות מהנתיב ועם זאת קושי לסטות ממנו , קושי " לכרות את עבותות המשי " ( קטע מקור בעמ ' , ( 173 קושי לעזוב אזורי נוחות שקשה להתנתק מהם , אף על פי שהם יודעים שהניתוק נחוץ לצורך ביצוע שינוי שהם מעוניינים בו ? תוכלו לחפש עם התלמידים נקודות של דמיון בין ז ' קלין כהנוב ולאה גולדברג , לדוגמה : חוסר האמון של הסביבה ביכולתן ( החברות של לאה גולדברג , החברים של ז ' קלין כהנוב והוריה - קטע מקור בעמוד . ( 174 חשוב לגלות רגישות כלפי התלמידים , הן בדיון בז ' קלין כהנוב והן בדיון ביצירה של ראדה עאמר ( עמ ' , ( 175 המשולבת בפרק . ייתכן כי חלקם ילדים לאימהות שהן עקרות בית , בחירה לגיטימית לא פחות מהבחירה לצאת לעבוד . שימו דגש על השאלה האם ניתנת לנשים בחירה , ולא על הבחירה עצמה . יחידה : 5 האתגר : בין מזרח למערב העמודים הבאים עוסקים באתגר שהציבה לעצמה ז ' קלין כהנוב להחליט מהי הזהות התרבותית שלה , שהמשכו בפעילותה ההגותית שבמסגרתה הציעה ליצור במדינת ישראל ' תרבות לבנטינית ' על פי תפיסתה - תרבות דינמית שתיווצר מתוך השפעות גומלין בין תרבויות המזרח ותרבויות המערב . נושא היחידה הוא נושא רלוונטי מאוד היום , ולכן תוכלו לפתוח אותו בשאלה : מה ישראלי בעיני התלמידים - אילו זמרים , אילו מאכלים , אילו סופרים ... ? שאלו את התלמידים אם נתקלו בחילוקי דעות בנוגע לשאלה מה ישראלי , ומה המינון של השפעות מערביות לעומת השפעות מזרחיות על התרבות הישראלית . תוכלו לבקש מהם להביא דוגמאות מרשת האינטרנט לחילוקי דעות . זה המקום להעלות עם התלמידים את השאלות בנוגע לדרך שבה נכון לעצב חברת מהגרים , ומהם היתרונות והחסרונות של כל גישה . גישת ' כור ההיתוך ' , הלבנטיניות שמציעה כהנוב , הגישה הרב תרבותית שמשאירה מקום לשימור המורשות של כל קבוצה ? זהו שיח זהותי חשוב , וניתן לקיימו בכיתה תוך מתן תשומת לב למוצאים העדתיים השונים של התלמידים בכיתה . קטעי המקור שבעמ ' 178 - 177 מציגים את הסוגיה מנקודת מבטה האישית של ז ' קלין כהנוב , ואילו קטע המקור שבעמ ' 179 מציג את תפיסתה לגבי התרבות הישראלית . חשוב לשים דגש על הקשר בין האישי לציבורי , בין החוויה הפרטית להגות ולאידאולוגיה . לאחר שתסיימו לקרוא את המקורות של כהנוב העוסקים בסוגיה , תוכלו לחזור אל אותו הדיון : האם הם גילו נקודות מבט נוספות על הנושא ? האם התחדדו אצלם ההבחנות והעמדות ? האם השתנו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר