עמוד:40

כל מסע מציב לפנינו אתגר , מעצם הגדרתו . ב " מבט ראשון " ( עמ ' , ( 161 - 160 אנו מציגים לתלמידים שני מסעות מאתגרים : מסע פיזי ומסע פנימי - רגשי . דונו עם התלמידים בקשר בין המילה ' מסע ' למילה ' תהליך ' , בעיקר על רקע סיפורו של ג ' ק מהספר " פלא " . אם הרכב הכיתה והקשר שלכם עם הכיתה מאפשרים זאת , בקשו מהתלמידים לספר על מסעות פיזיים או פנימיים מאתגרים שעברו הם או בני משפחתם - על הקשיים , התחושות , הכישלונות וההצלחות . יחידה : 2 מכירים את לאה גולדברג לאה גולדברג היא דמות המוכרת לתלמידים . לפני שאתם עורכים היכרות עם לאה גולדברג , בקשו מהתלמידים להעלות בזיכרונם ספרים ושירים של לאה גולדברג שהם מכירים . שאלו אותם מה עוד הם יודעים על לאה גולדברג . לאה גולדברג מוצגת בפרק בצורה קצת שונה מהדמויות האחרות - חייה מתוארים כרצף של אירועים ולא כסיפור , ובתוכם משולבים קטעי יומן , תמונות , ושירים . דרך הצגה זאת מדגישה אירועים מכוננים בחייה , אשר ודאי השפיעו על האדם שהפכה להיות . תוכלו לדון עם התלמידים בבחירה לספר על לאה גולדברג דווקא כך - מהם היתרונות בדרך הזאת , ומהם החסרונות . בקשו מהתלמידים למצוא דרכים נוספות להציג את לאה גולדברג . * שיריה של לאה גולדברג , שקטעים מהם משולבים בעמודים האלה , הולחנו . תוכלו להציג לתלמידים קטעי וידאו מתוך , YouTube ובהם ביצועים לשירים . על השיר שבגרסתו המולחנת נקרא " האמנם " ( עמ ' , ( 164 תוכלו לנהל דיון : האם הלך הרוח בשיר הזה שונה מהלך הרוח בשירים אחרים שנכתבו על השואה או דומה להם ? באיזה אופן ? אילו רגשות מעורר בהם השיר ? באמצעות דיוקנה של לאה גולדברג שצייר חיים גליקסברג ( עמ ' , ( 166 דונו בדמותה של לאה גולדברג כפי שהם רואים אותה : האם היו מציירים אותה כך או אחרת ? כיצד , לדעתם , היו חוויותיה עשויות לעצב את דרכה כמשוררת וסופרת ? יחידה : 3 האתגר של לאה גולדברג : ליצור בעברית בעמודים הבאים מוצגות שאיפותיה של לאה הילדה להיות סופרת ומשוררת בשפה העברית , שאינה שפת האם שלה . תוכלו לפתוח את השיעור בכמה דקות מתוך חלקו הראשון של הסרט לאה גולדברג בחמישה בתים , המופיע במלואו ב - YouTube ( בית ראשון - בית העברית , עד לדקה . ( 6 : 22 החלק הזה מהווה סיכום והרחבה לדברים שקראנו על ילדותה בעמודים הקודמים , ומציג את בחירתה בשפה העברית . ( הערה : חדי ההבחנה ודאי ישימו לב לכך שבית הספר למסחר שמוזכר בסרט אינו מוזכר בספר שלנו : הגימנסיה העברית שבה למדה לאה הייתה במבנה שבו היה לפני כן בית הספר למסחר , ומכאן ההבדלים בשמות . ) ההתמודדות של לאה גולדברג עם האתגר שהציבה לעצמה מוצגת בצורה כמעט בלתי אמצעית באמצעות קטעי היומן שלה . זאת במטרה להוות מודל הזדהות לתלמידים : הזכירו לתלמידים כי מי שכתבה את הקטעים איננה לאה גולדברג המשוררת המפורסמת . מי שכתבה את הקטעים היא ילדה שהיו לה חלומות , כמו עוד הרבה ילדים שיש להם חלומות . המקרים שהיא מתארת ביומנה , כמו החברות שגורמות לה לפקפק בעצמה , בוודאי מוכרים להם מהחיים שלהם : הזמינו אותם לחשוב ( במליאה או עם עצמם ) על החלומות שלהם , על האמונה שלהם בעצמם ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר