עמוד:23

. 1 משפט מסיפור הבריאה השני בספר בראשית , ובו אלוהים מכיר בכך שהאדם אינו יכול לחיות לבדו . * תוכלו להשמיע לתלמידים את השיר " לא טוב היות האדם לבדו " של נתן זך , בלחנו של מתי כספי . דברו על הפרשנות ועל ההרחבה של השיר לפסוק המקראי . שאלו אם התחושות המתוארות בשיר מוכרות להם . . 2 משפט מפי אריסטו , הטוען כי הצורך להיות חלק מהחברה האנושית הוא מאפיין בסיסי של האדם . * הזכירו לתלמידים שאריסטו הוא מגדולי הפילוסופים ביוון העתיקה , תקופה שהם למדו עליה בשיעורי ההיסטוריה בכיתה ו . שימו דגש על כך שהן אריסטו והן הסופר המקראי מתייחסים למעשה לאותה נקודה - מה שמצביע על כך שההבנה לגבי היותו של האדם יצור חברתי היא קדומה וקיימת בתרבויות שונות . הדגישו את הרלוונטיות של הנושא לתלמידים באמצעות שיחה פתוחה עד כמה שניתן על החיים שלהם עצמם : האם הם מרגישים שהם נמצאים די זמן בחברה ? פחות מדי ? יותר מדי ? האם ייתכן מצב של 'יותר מדי חברה ' ? תוכלו להשתמש בהיגדים המופיעים בתחתית העמודים כנקודות מוצא לדיון . ( מכיוון שהנושא הזה עלול להיות רגיש עבור חלק מהתלמידים - אם אתם מלמדים בכיתה שאינכם המחנכים שלה , אנו ממליצים לברר עם מחנך / ת הכיתה אם קיימות רגישויות מיוחדות אצל מי מהתלמידים או מהתלמידות ) . כולנו חיים בחברה . זה די מובן מאליו . אם כך , כיצד נוכל לבחון אם הצורך של האדם בחברה הוא אכן בסיסי כל כך ? אחת הדרכים לעסוק בחברה האנושית ובמאפייניה , ובצורך האנושי בחברה , היא דווקא דרך סיטואציה שבה האדם חי ללא חברה - לכן הבאנו בשני העמודים הבאים שלוש דוגמאות לאנשים שנקלעו לאי בודד : דוגמה אחת היסטורית , ו - 2 דוגמאות מעולם הספרות והקולנוע . תוכלו להמחיש זאת גם באמצעות הצגת קטע מתוך הסרט " להתחיל מחדש " , שבו השחקן צ ' אק נולנד יוצר דמות מכדורעף שמצא בין שרידי המטוס . העובדה ששני היוצרים - הן דניאל דפו , שכתב את הספר " רובינזון קרוזו " , והן בימאי הסרט " להתחיל מחדש " - חשו צורך להמציא חברה לגיבורים שלהם , ממחישה את העובדה שהחברה האנושית רואה את הצורך של האדם בחברה כצורך בסיסי . יחידה : 2 היכרות עם אבן גבירול דרך שיריו של שלמה אבן גבירול נכיר היבט אחד של היחסים בין היחיד לחברה - התבודדות והתנזרות מהחברה , בין אם מתוך בחירה ובין אם מתוך דחייה חברתית . אולם קודם שנעסוק בסוגיה זאת נערוך היכרות ראשונה עם דמותו ( עמ ' , ( 69 - 66 שכבר בה יש רמזים להמשך ... מטרתם של עמודי ההיכרות עם אבן גבירול היא , בין היתר , לעמוד על חשיבותו לתרבות בת זמנו ולתרבות של הבאים אחריו - עד לתקופתנו אנו . דבריו של יהודה אלחריזי ( המובאים בעמוד 69 למטה ) , והופעתם של שיריו של אבן גבירול אף באלבומים בני תקופתנו , הם דרך טובה להדגים את מקומו המרכזי בתרבות היהודית - ישראלית . * את הרלוונטיות של אבן גבירול גם היום , תוכלו להמחיש באמצעות פתיחת השיעור בשיר מולחן של אבן גבירול - חפשו ביוטיוב את המילים " אבן גבירול " , ותמצאו ביצועים של ברי סחרוף , דין דין אביב ואחרים . העמודים האלה מאפשרים להיפגש עם אבן גבירול מקרוב , בין היתר באמצעות השיר " ראה שמש " , שיר שבו הוא ביטא את רגשותיו כלפי חברו הטוב . בקריאת השיר חשוב לשים דגש על הדרך שבה אבן גבירול ביטא את רגשותיו - האם היא דומה לדרך שבה אנחנו נוהגים לבטא רגשות היום ? אילו הם כתבו שיר , באילו מילים הם היו משתמשים כדי לתאר דבר מה עצוב , מפחיד , שמח ... ? האם הדרך שבה השיר מבטא רגש מקשה עליהם להזדהות עם הכתוב , או שהדרך הזאת מקרבת אותם דווקא ויוצרת עניין ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר