עמוד:15

הסיפור מביא מחלוקת מופשטת ( שייתכן כי תהיה קשה להבנה לחלק מתלמידי הכיתה ) , לגבי שמירת מזון מימי החול בשביל השבת . במחלוקת הזאת אנחנו רואים שוב את ההבדל בין הלל ושמאי ואת הבחירה בין שני הצדדים במחלוקת - האם להעמיד את הערך במרכז וסביבו לבנות מציאות , או לעצב את המציאות והערך ביחד . לסיכום היחידה , חשוב לזכור לדבר על ההבדל בין מסירה ישירה ובין מסירה מעצבת ( עמ ' . ( 30 כלומר , להדגיש שלא בהכרח מה שמוצג לנו בסיפורים ובמסורות הוא העובדות , וכי ייתכן שעיבודים מאוחרים הם שבנו את ה ' מודלים ' של הלל ושמאי . יחידה : 3 בית שמאי ובית הלל - דור ההמשך וההכרעה נתחיל את היחידה בהסבר - מהם בתי מדרש , ומהי המשמעות של בית מדרש שנבנה סביב חכם מסוים . חשוב לתת לתלמידים דוגמאות שהם מכירים - להקה שצומחת סביב אמן ידוע או קבוצת ספורט שעולה סביב מאמן ידוע . כדי להכיר את בית שמאי ובית הלל הבאנו מחלוקת אחת סביב קריאת שמע , ומחלוקת אחרת סביב חתונה ( עמ ' . ( 33 - 31 . 1 קריאת שמע - במחלוקת הזאת אנחנו ממשיכים לראות את אותה התפיסה שראינו אצל החכמים שבנו את בתי המדרש - האחד בוחן את העולם דרך הערכים ומנסה ליישם אותם ( בית שמאי ) , והאחר מנסה לבסס את הערכים דרך המציאות ( בית הלל ) . הערה : אם מתברר שהתלמידים אינם מכירים את קריאת שמע ואינם יודעים מהי חשיבותה , הציגו את הנושא בקצרה . זהו מידע חשוב . אתם יכולים להשתמש בסרט הזה . . 2 חתונה - המחלוקת הזאת ברורה מאוד , וחשוב להעמיד אותה בצורה הכי מציאותית שאפשר : האם אנחנו אומרים אמת לכולם , בכל מצב , או שאנחנו מבינים שלעתים עלינו להיות גמישים ולא לומר את האמת . גם פה , בית שמאי תופסים צד אחד ובית הלל תופסים את הצד השני . חשוב מאוד לתת לגיטימציה לכל דעה , ולא לכוון את התלמידים לומר רק את מה שנחשב ' נכון ' ו ' פוליטיקלי קורקט ' . יחידה : 4 ההכרעה בין בית שמאי לבית הלל ביחידה זאת נעסוק בהכרעה בין בית שמאי ובית הלל , ובכלל במחלוקות . חשוב לציין כי במרבית המחלוקות שבספרות חז " ל אין הכרעה אלא רק בדורות המאוחרים . מחלוקות בית שמאי ובית הלל התייחדו בהכרעה כבר בתקופת חז " ל , ולכן חשוב ללמוד את דרך ההכרעה . הערה : נעסוק בנושא הזה שוב בפרק על יום הזיכרון ליצחק רבין ( עמ ' 251 - 250 בספר הלימוד ) . בחלק זה של היחידה ( עמ ' 35 - 34 בספר ) , הבאנו שני מקורות שאפשר להבין מהם כי מחלוקת נוצרה בשביל להישאר : . 1 מחלוקת לשם שמים - ממקור זה אפשר ללמוד שיש מחלוקות שצריכות להיעלם ( ״מחלוקות שאינן לשם שמים " ) , ויש מחלוקות שצריכות להישאר ( " מחלוקות לשם שמים " ) משום שהן מביאות איתן לעולם דברים נכונים . ולעתים אנחנו הולכים כך ולעתים אחרת . זה הזמן להזכיר את הסיפור שבו פתחנו , על הרב והרבנית , שממנו עולה כי כולם צודקים . . 2 אלו ואלו דברי אלוהים חיים - בהכרעה בין בית שמאי לבית הלל נקבע ש " הלכה כבית הלל , " אבל במקביל נקבע ששני הצדדים צודקים . איך זה אפשרי ? - את זאת חשוב לברר בכיתה , ולהעלות דוגמאות נוספות למחלוקות חשובות שאין להן תשובה אחת נכונה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר