עמוד:119

ה . אלכסונים של תיבה ( עמודים 162 – 161 ) המטרה המרכזית ביחידה הזאת היא לפתח אצל התלמידים יכולת להתמקד בקטעים ( שהם חד - ממדיים ) בתוך התיבה ( שהיא תלת - ממדית ) . במקרה הזה מדובר בקטעים מיוחדים – אלכסוני התיבה . לצורך הלימוד ביחידה הזאת יש להצטייד בקשיות לשתייה . בפעילות 1 התלמידים גוזרים קשית לפי אורך נתון ומנסים להכניס אותה לתיבה ב . שימו לב : על גבי התיבה מסומן איזו פאה יש לפתוח . במהלך הפעילות התלמידים מגלים שהדרך היחידה להכניס את הקשית לתיבה היא כשקצה אחד שלה נוגע בקדקוד מסוים בתחתית התיבה והקצה האחר נוגע בקדקוד הנגדי בפאה הנגדית , כלומר כשהקשית מחברת שני קדקודים בתיבה שאינם על אותה פאה , כך : אפשר להכניס את הקשית לתיבה בארבע דרכים שונות , כמספר הקדקודים בתחתית התיבה . לאחר החלק של ההתנסות בפעילות יש הגדרה של המושג " אלכסון התיבה " : קטע המחבר שני קדקודים בתיבה שאינם על אותה פאה נקרא אלכסון התיבה . אלכסון התיבה הוא הקטע הארוך ביותר בתיבה . התלמידים מסכמים את התנסותם בפעילות : 2 בתיבה ב יש ארבעה אלכסונים , וכולם שווים באורכם לקשית שגזרו . פעילות 3 דומה לפעילות , 1 אלא שהסדר בה שונה – התלמידים כבר מכירים את ההגדרה לאלכסון , ולכן הם מניחים את הקשית כך שתהיה אלכסון של תיבה ד וגוזרים אותה לפי אורך האלכסון , ואחר כך הם בודקים בעזרת הקו המצויר אם גזרו נכון . לאחר מכן הם מחפשים אלכסונים נוספים ומגלים שגם בתיבה ד יש ארבעה אלכסונים השווים זה לזה באורכם . פעילות 4 עוסקת בטעות נפוצה : פעמים רבות תלמידים מבלבלים בין אלכסון של פאה אחת ובין אלכסון של תיבה . הפעילות מציפה את הטעות הזאת במטרה למנוע מהתלמידים לטעות בה בהמשך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר