עמוד:113

בפעילות 2 מקשרים בין החישובים שעשו התלמידים ובין המושג שטח . לפני הפעילות כדאי לשאול : חישבתם עכשיו כמה משבצות יש על הפאה הזאת . איך עוד אפשר לקרוא למה שחישבתם ? התזכורת שמעל פעילות 2 היא רמז לתשובה . לאחר הפעילות התלמידים נחשפים למושג " שטח פנים " . סכום שטחי כל הפאות של תיבה נקרא שטח הפנים של התיבה . בשלב הזה המושג מתקשר לחישוב שכבר נעשה , ולכן יש לו משמעות . פעילות 3 נועדה לוודא שהתלמידים הבינו את הקשר בין מה שחישבו ובין המושג החדש . אין בפעילות הזאת צורך בחישובים נוספים . בפעילויות 4 ו - 5 התלמידים מחשבים את שטח הפנים של יתר התיבות באוסף התיבות . בפעילות 4 עליהם לחשב את שטח הפנים של תיבה ו בעזרת סרטוט של כל הפאות שלה על רשת משבצות . בפעילות הזאת יש הוראות לכל שלבי החישוב , בדומה לפעילות , 1 אלא שבפעילות הזאת כבר משתמשים במונחים " שטח " ו " שטח פנים " ולא במונחים של מספר המשבצות . בפעילות 5 על התלמידים לחשב את שטח הפנים של תיבות א , ב ו - ד באופן עצמאי . הם יכולים להיעזר בסרטוט של הפאות על רשת המשבצות המחיקה שבחוברת האבזרים ( עמוד 24 ) או במחברת . יש תלמידים שיוכלו כבר למצוא דרכי קיצור ולחשב בלי לסרטט . זה בסדר גמור , אולם חשוב לאפשר לתלמידים למצוא את דרכי הקיצור האלה בעצמם . מטרת פעילות 6 היא לחזור ולקשר בין שטח פנים ובין מספר המשבצות שעל התיבה . שימו לב שגם במקרה הזה אין צורך בחישוב חדש . המטרה היא לוודא שהתלמידים מבינים שחישוב שטח הפנים בפעילויות הקודמות יכול לשמש אותם כדי לענות על השאלה העוסקת במספר משבצות . חידות מספרים עמוד – 153 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 142 – 135 ) בפעילויות 10 – 7 התלמידים מחשבים שטח פנים של תיבות שאינן נמצאות בחוברת האבזרים . הפעילויות מדורגות מבחינת רמת הקושי . בפעילות 7 יש סרטוט מוקטן של כל תיבה ובו המידות של הפאות . יש לוודא שהתלמידים זוכרים להתחשב גם בפאות שאינן נראות בסרטוט . בפעילות 8 הממדים נתונים בנפרד ולא בתוך הסרטוט המוקטן של התיבה , ולכן קשה יותר לדעת את המידות של הפאות , ובפעילות 9 אין סרטוט כלל . מומלץ להציע לתלמידים לסרטט את הפאות של כל תיבה על רשת המשבצות המחיקה או במחברת . אפשר לסרטט את כל שש הפאות או רק את אלה השונות זו מזו , ולציין ליד כל אחת כמה פאות כאלה יש בסך הכול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר