עמוד:107

אלה התיבות שבאוסף וממדיהן : תיבה א : 5 × 5 × 3 תיבה ב : 5 × 3 × 7 תיבה ג : 4 × 4 × 4 תיבה ד : 3 × 3 × 3 תיבה ה : 6 × 6 × 2 תיבה ו : 4 × 3 × 2 על כל פאה מסומנות משבצות של 1 סמ " ר . המשבצות מסייעות לתלמידים למצוא את ממדי התיבות , ובהמשך הן יעזרו גם במציאת נפח התיבות . אוסף התיבות ישמש את התלמידים לאורך כל הפרק וגם בפרק הבא – " מדידת נפח " . על כן חשוב לשמור עליהן . מומלץ לאסוף את כל התיבות ולשמור אותן בכיתה בין שיעור לשיעור . אפשר להתחיל מלעבוד רק עם חצי מהתיבות בפרק " תיבות " , כך שכל זוג ישתמש בסט אחד של תיבות א - ו , ולשמור את החצי השני לפרק " מדידת נפח " . בפעילות 7 התלמידים מתמקדים במיון תיבות לפי סוגי הפאות שלהן ומבינים שכל תיבה בנויה משש פאות בצורת מלבן , וכל שתי פאות נגדיות חייבות להיות זהות ( כלומר חופפות , בעלות ממדים שווים ) . לכן לא יכול להיווצר מצב שבו יש שלוש פאות חופפות בדיוק . נוסף על כך התלמידים לומדים שבמיון לפי סוגי הפאות מתקבלות שלוש קבוצות של תיבות : . 1 תיבות שכל הפאות שלהן הן מלבנים שאינם ריבועים . 2 תיבות שבדיוק שתיים מהפאות שלהן הן ריבועים ( ארבע הפאות האחרות הן מלבנים זהים ) . 3 תיבות שכל שש הפאות שלהן הן ריבועים זהים . התיבות האלה נקראות קוביות . בפעילויות 9 - 8 התלמידים לומדים שלכל התיבות יש אותו מספר קדקודים ואותו מספר צלעות ( מקצועות ) : 8 קדקודים ו - 12 צלעות . יש לוודא שהתלמידים אינם סופרים צלע אחת של תיבה פעמיים , עבור כל פאה בנפרד . אפשר למנוע מראש טעות כזאת דווקא על ידי הצפה שלה . שואלים : כמה צלעות יש לכל פאה ? ( 4 ) כמה פאות יש בתיבה ? ( 6 ) נסו לשער : כמה צלעות יהיו בתיבה כולה ? ( כאן תלמידים יכולים לשער בטעות שמספר הצלעות בתיבה שווה למכפלה , 6 × 4 כלומר . 24 ) כעת מבקשים מהתלמידים לגעת בצלעות התיבה . אפשר לבקש מכל התלמידים להרים תיבה כרצונם , כשאצבעותיהם נוגעות רק בצלעות ( ולא בפאות וקדקודים ) וכך לוודא שכולם מבינים מהן צלעות התיבה . בשלב הזה מבקשים מהתלמידים למנות את מספר הצלעות ( 12 ) ושואלים מדוע מספר הצלעות הוא 12 אם בכל פאה יש 4 צלעות ויש 6 פאות . התשובה היא שכל צלע משותפת לשתי פאות , ולכן אם מכפילים את מספר הפאות במספר הצלעות בפאה סופרים את אותה צלע פעמיים . אפשר לעשות תהליך דומה גם בנוגע לקדקודי התיבה . כל קדקוד משותף ל - 3 פאות , ויש בתיבה 8 קדקודים בסך הכול .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר