עמוד:93

רק לאחר שהם מסיימים לבדוק את כל הצורות , התלמידים מכירים את המושגים " סימטרייה סיבובית " ו " מרכז הסימטרייה הסיבובית " : צורות המכסות את עצמן יותר מפעם אחת במהלך סיבוב שלם הן צורות שיש להן סימטרייה סיבובית . הנקודה שמסובבים סביבה את הצורה היא מרכז הסימטרייה הסיבובית . צורות המכסות את עצמן רק כשהן משלימות סיבוב שלם הן צורות שאין להן סימטרייה סיבובית . שימו לב : כשאין לצורה סימטרייה סיבובית , אין לה גם מרכז סימטרייה סיבובית . בסעיף ב התלמידים מתבקשים לסמן את הצורות שיש להן סימטרייה סיבובית . עליהם לסמן את הצורות שכתבו לידן מספר גדול מ - 1 בסעיף א . להלן הצורות שיש להן סימטרייה סיבובית ומספר הפעמים שכל צורה מכסה את עצמה במהלך סיבוב שלם : צורה א ( , ( 2 צורה ד ( , ( 4 צורה ו ( , ( 3 צורה ז ( , ( 5 צורה ח ( , ( 4 צורה ט ( , ( 3 צורה י ( 2 ) וצורה יב ( . ( 6 בפעילות 3 התלמידים חוזרים לצורות שבעמוד . 114 בפעילות הזאת אפשר לעבוד באופן עצמאי , אך מומלץ לאפשר דיון בין התלמידים . כדאי מאוד לעודד את התלמידים לנסות לשער לאילו צורות יש סימטרייה סיבובית , ורק לאחר מכן לבדוק את השערתם בעזרת שקף הצורות לגזירה שבחוברת האבזרים ( עמוד . ( 20 שימו לב : יש שני שקפים שעליהם הצורות האלה . אין צורך לשמור את השקף מיחידת הסימטרייה השיקופית . כדי לבדוק סימטרייה סיבובית בעזרת השקף , יש לגזור את הצורה ( אין צורך לגזור במדויק ) . מניחים את השקף כך שהצורה על השקף תכסה בדיוק את הצורה שבספר , ואז מחפשים נקודה שאפשר לנעוץ בה את העיפרון ולסובב את הצורה כך שהיא תכסה את עצמה במהלך הסיבוב . חלק מן הצורות מועדות יותר לטעויות , בפרט צורות שיש להן סימטרייה שיקופית אך אין להן סימטרייה סיבובית , כמו צורות מ , ו ו - ז . התהליך של העלאת השערה , בדיקה אופרטיבית ותיקון תורם ללמידה במידה רבה יותר מבדיקה ללא השערה מוקדמת או השערה ללא בדיקה . האותיות שליד הצורות שיש להן סימטרייה סיבובית יוצרות את שם העיר חדרה . מתחת לפעילות 3 יש חידת יוצא דופן . החידה מתקשרת ישירות לנושא הנלמד , והנושא הוא רמז לפתרונה – צורה ד יוצאת דופן , משום שהיא היחידה שאין לה סימטרייה סיבובית . בפעילות 4 התלמידים נדרשים להשלים בעצמם צורות כך שיהיו בעלות סימטרייה סיבובית . זאת פעילות מאתגרת יותר , הדורשת תפיסה חזותית ודמיון . כדאי מאוד לעבוד בעיפרון כדי שיהיה אפשר למחוק ולתקן . שימו לב שבכל סעיף יש לצבוע רק בחלק שלא צבועות בו כלל משבצות או משולשים . אפשר לבדוק את התשובות בעזרת השקף של רשת המשבצות ושל רשת המשולשים : מעתיקים את הצורה לשקף , גוזרים סביבה , מניחים אותה על הצורה שבספר ,

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר