עמוד:76

ב . היקף ושטח ( עמודים 104 – 92 ) המושג היקף מוכר לתלמידים מכיתה א . כבר כשלמדו מהם מצולעים וכיצד מודדים אורך , הם למדו גם מהו היקף של מצולע והתנסו בלמדוד אותו . גם בכיתות ב ו - ג עסקו התלמידים במדידת היקפים של מצולעים . עם זאת העיסוק הרב בשטח של מלבן גורר בעיות חדשות ומערער מעט את ההבנה של המושג היקף . יש כמה סוגים עיקריים של טעויות הקשורות במציאת היקף של מלבן העשויות להתעורר לאחר לימוד נושא השטח : טעויות מסוג אחד נובעות מכך שהתלמידים מתמקדים בחישוב ולא במהות או במשמעות . הם זוכרים שבמלבן יש משהו שמחשבים כמכפלת אורכי הצלעות ומשהו שמחשבים כסכום הצלעות , אך הם לא זוכרים איזה חישוב מתאים לאיזה מושג , או שמתבלבלים בחישוב עצמו . למשל בחישוב היקף מלבן שאורכי צלעותיו הן 7 ו - 3 הם יעשו את החישוב 7 + 3 משום שהם זוכרים שהיקף הוא סכום ולא מכפלה , אבל אינם זוכרים סכום של מה בדיוק . לחילופין אם יציגו להם את התרגיל ( , 2 × ( 7 + 3 הם יחשבו שהוא מתאים למציאת שטח כי מופיעה בו פעולת כפל . כדי לסייע לתלמידים להימנע מטעויות כאלה , חשוב להתעכב על משמעות המושגים ולהשתדל להימנע מהכללות שאינן מדויקות . סוג נוסף של טעויות מתקשר להצגת מלבנים ( או מצולעים המורכבים ממלבנים ) כשהם מחולקים למשבצות . הצגה כזאת מקובלת מאוד כשמדברים על שטחים , אך תלמידים רבים מונים משבצות גם כשהם צריכים למצוא היקפים . הנה דוגמה לשתי תשובות שגויות אופייניות : בדוגמה הימנית התלמידים מנו את המשבצות הגובלות בהיקף מבפנים , ובדוגמה השמאלית הם מנו את המשבצות הגובלות בהיקף מבחוץ . בשני המקרים התלמידים לא כתבו מהי יחידת המידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר