עמוד:70

עמודים 85 - 76 בחלק הזה התלמידים לומדים לחשב שטח של מלבן כמכפלה של אורכי צלעותיו ומתרגלים חישוב שטח בהקשרים שונים . מטרת פעילות 6 היא להוביל את התלמידים אל מציאת הדרך לחשב שטח של מלבן על ידי הכפלת אורכי הצלעות שלו . בסעיפים א ו - ב התלמידים מסרטטים מלבן לפי ההוראות ומוצאים את שטחו , כפי שעשו בפעילויות הקודמות , ומשתמשים במונחים של מספר השורות של משבצות שיש במלבן ומספר המשבצות בכל שורה . המונחים האלה מתקשרים ישירות לתרגיל כפל . בסעיף ג , לאחר שסרטטו את המלבן ומצאו את שטחו , התלמידים מתבקשים להסתכל על המלבן באופן שונה – במקום לדבר על מספר המשבצות שבתוכו , הם מתבקשים לכתוב את אורכי הצלעות שלו . עד כאן לא דובר ביחידה הזאת על אורך , ולכן ייתכן שהמשימה הזאת , הנראית פשוטה מאוד , לא תהיה ברורה מאליה לתלמידים ותדרוש הסבר . ראשית כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים ליחידות המידה : אין מודדים אורך בסמ "ר וגם לא במשבצות – אלה יחידות שטח . מודדים אורך ביחידות אורך , למשל ס " מ . במקרה של הפעילות הזאת אפשר למנות מכמה קטעים באורך 1 ס " מ כל צלע מורכבת . הקטעים הם למעשה הצלעות של המשבצות , אולם חשוב שהתלמידים יבינו שהם סופרים את הקטעים ולא את המשבצות עצמן . לאחר שהתלמידים מוצאים את אורכי הצלעות של המלבן , אפשר לדון בקשר בין אורכי הצלעות ובין שטח המלבן . מאורכי הצלעות אפשר להסיק כמה שורות של משבצות יש במלבן וכמה משבצות יש בכל שורה . לכן מכפלת האורכים של שתי צלעות סמוכות שווה למספר המשבצות הכולל , כלומר לשטח המלבן . סוגיה נוספת שיש לתת עליה את הדעת בדיון היא האופן שבו מגדירים את מידות המלבן . עד כה דובר תמיד על ארבע הצלעות של המלבן . כשעוסקים בשטח , מדברים על האורכים של שתי צלעות סמוכות בלבד . יש לוודא שהתלמידים מבינים מדוע די לציין את האורך של שתי צלעות סמוכות כדי לדעת את מידות המלבן . בפעילות 7 המלבנים מסורטטים על רשת משבצות , אולם הם מסורטטים כך שאי אפשר לראות את המשבצות בתוכם . התלמידים נעזרים במשבצות שמחוץ למלבן כדי למצוא את אורכי הצלעות של המלבן וכדי לקבוע כמה משבצות המלבן מכסה . הפעילות מחדדת את הקשר בין אורכי הצלעות ובין שטח המלבן . בסוף הפעילות המסקנה מפעילויות 6 ו - 7 כתובה במפורש . מחשבים שטח של מלבן על ידי הכפלת אורכי צלעותיו . בפעילות 8 התלמידים מיישמים ישירות את המסקנה הזאת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר