עמוד:51

השאלה בנוגע לאלכסון משמשת חזרה בנושא האלכסונים שנלמד בתחילת הפרק . רק בסעיף ג הקטע שמסרטטים הוא אלכסון . השאלה בנוגע למשותף לשלושת המשולשים ( בכולם יש זווית ישרה ) משמשת הקדמה לנושא מיון המשולשים שיילמד בהרחבה ביחידה הבאה . התלמידים למדו מיון משולשים לפי זוויות בכיתה ג , ולכן אפשר לצפות שיהיו תלמידים שיענו שכולם משולשים ישרי זווית . תלמידים שאינם זוכרים את הנושא של מיון משולשים עדיין יוכלו לכתוב שבכל המשולשים יש זווית ישרה . עמודים 54 – 50 בפעילויות 7 ו - 8 התלמידים מתבקשים להשלים מידות חסרות בריבועים ובמלבנים על סמך תכונת השוויון של צלעות נגדיות במלבן ותכונת שוויון הצלעות בריבוע . הפעילויות האלה נועדו לחזק ולבסס עוד יותר את הידע של התלמידים בנוגע לתכונות המלבן והריבוע ולהכין אותם לפרק הבא , העוסק במדידת שטחים והיקפים של מלבנים . פעילות 7 היא פעילות בשלבים , שיש לעשות בהנחיית המורה כהכנה לפעילות . 8 בסעיף א התלמידים מתבקשים למצוא אורכים של צלעות המלבנים בסרטוט בעזרת סרגל . בסעיף ב הם מסתמכים על אורכי הצלעות שמדדו כדי למצוא את האורכים של הצלעות הנגדיות להן . בסעיף ג עליהם להשתמש גם בידע שלהם בנוגע לצלעות נגדיות במלבן וגם לעשות חישוב כדי למצוא את אורך הקטע הצהוב . שימו לב שהמלבן הגדול ( " הבית " ) אינו ריבוע , אף שהוא עשוי להיראות כך . המלבן הקטן ביותר ( " החלון " ) הוא ריבוע , אך כדי לדעת זאת יש למדוד שתי צלעות סמוכות . בפעילות 8 מוצגים סרטוטים מוקטנים של גנים , ולכן אין טעם למדוד את הצלעות . יש להשלים את האורכים החסרים על סמך האורכים הנתונים ועל סמך תכונות המלבן והריבוע . אפשר לחשב את המידות החסרות כסכום של צלעות אחרות או כהפרש ביניהן . לדוגמה , בסעיף ד : הקטע התחתון מורכב מצלעות של שני מלבנים . אפשר לדעת את אורכי הצלעות משום שהאורכים של הצלעות הנגדיות להן נתון : האחת 7 מ ' , והאחרת 3 מ ' . לכן אורך הקטע כולו הוא 10 מ ' .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר