עמוד:40

ג . מרובעים ( עמודים 43 – 37 ) מטרת הלימוד של נושא המרובעים בכיתה ד היא לחזק את היכולת של התלמידים לזהות , לבנות ולסרטט מרובעים מסוגים שונים על פי ההגדרה שלהם . הנושא הזה משמש חזרה והכנה ללימוד מעמיק יותר על המלבן והריבוע – תכונותיהם וקשרי ההכלה ביניהם – בהמשך הפרק וללימוד הקשר בין סוגי המרובעים השונים בכיתות הבאות . המרובעים המיוחדים המוזכרים ביחידה הזאת הם טרפז , מקבילית ומלבן . בתחילת היחידה התלמידים ממיינים את המרובעים לפי מקבילות הצלעות . מרובעים שיש להם זוג אחד של צלעות מקבילות נקראים טרפזים , ואילו מרובעים שיש להם שני זוגות של צלעות מקבילות נקראים מקביליות . התלמידים יזהו חלק מהמקביליות כמלבנים או כריבועים . זה המקום לציין לפניהם שלפעמים מרובע אחד משתייך לכמה משפחות או סוגים . כדי להיות בטוחים לאילו סוגים מצולע מסוים משתייך , יש לבדוק לפי ההגדרה . בהמשך היחידה התלמידים ממיינים את אותם מרובעים לפי מספר הזוויות הישרות שיש בהם . מרובע שכל הזוויות שלו ישרות נקרא מלבן . בשלב הזה התלמידים מגלים שחלק מהמקביליות שבציור הן גם מלבנים , ושבכלליות מלבן הוא מקבילית מיוחדת שכל זוויותיה ישרות . עמודים 41 – 37 פעילות 1 משמשת הכנה לנושא המרובעים . הצעה למשחק להרחבת הפעילות מקרינים את אחד הסעיפים על הלוח . תלמיד אחד ניגש ללוח , ותלמיד אחר מתאר ממקומו את המרובע שהשלים . התלמיד שליד הלוח מנסה להשלים את המרובע לפי התיאור . אחר כך משווים את שתי הצורות . זאת יכולה להיות הזדמנות עבור תלמידים לחזור על מושגים שהכירו בשנים קודמות ולהתמקד בתכונות של המרובעים שיצרו . תלמידים שאינם זוכרים את המושגים המדויקים יצטרכו למצוא דרכים אחרות לתאר את המרובע שלהם . למשל במקום להגיד " סרטטתי צלע מקבילה " , יוכלו להגיד , לדוגמה , " הוספתי למעלה צלע באותו כיוון כמו הצלע שלמטה " . המשחק הזה תורם לפיתוח חשיבה יצירתית ותפיסה חזותית ומשמש חזרה על מושגים מוכרים בדרך מהנה . בפעילות 2 חוזרים לדף המצולעים המחיק מהיחידה הראשונה ומוצאים בו את כל המרובעים . בדף המצולעים יש שמונה מרובעים בסך הכול , וכולם מופיעים בעמוד הבא בספר לתלמיד ( עמוד . ( 38

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר