עמוד:35

עמודים 33 - 30 בפעילות 1 התלמידים מכירים את המושג " אלכסון " ומתמודדים עם הקושי הראשון שצוין בפתיחת היחידה - המשמעות השונה של המילה אלכסון בגאומטרייה ובשפת היום - יום . לא כל קו נטוי הוא אלכסון , ולא כל אלכסון הוא קו נטוי . בסעיפים א ו - ב התלמידים מתבקשים לסמן שני קדקודים שאינם סמוכים זה לזה ולחבר אותם בקו ישר . בשלב הבא נאמר להם שהקו שהם סרטטו נקרא אלכסון , והם מתבקשים לסרטט שני אלכסונים נוספים . בסעיף ד התלמידים מתבקשים לסרטט אלכסון המחבר את הקדקוד הכחול ואת הקדקוד הירוק במתומן . האלכסון הזה הוא אופקי ( מקביל לשולי הדף ) , ולכן הוא מדגים את חוסר ההתאמה בין המילה אלכסון בחיי היום - יום ובין המושג הגאומטרי . בסוף הפעילות מתקיים דיון על כך . דיון מה המילה אלכסון מתארת בחיי היום יום ? האם גם האלכסון שסימנתם בסעיף ד הוא ״אלכסוני״ במובן היום יומי ? אחרי הדיון ניתנת הגדרה פורמלית למושג אלכסון . בפעילות 2 התלמידים מתנסים בסרטוט אלכסונים במצולעים שונים . הם מגלים מתוך התנסות שבמצולע ד ( שהוא משולש ) אי אפשר לסרטט אלכסון מהקדקוד המסומן , והם מתבקשים להסביר מדוע . יש להנחות את התלמידים להסתמך על ההגדרה של אלכסון בהסבר שלהם . חשוב שהתלמידים יתנסו בכתיבת נימוק גם אם הנימוק אינו מדויק לגמרי מבחינה מתמטית או לשונית . הסבר אפשרי : אין שני קדקודים שאינם נמצאים על אותה צלע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר