עמוד:123

א . נפח תיבה ( עמודים 182 – 168 ) ביחידה הזאת התלמידים עוסקים במדידת נפח של גופים , ובפרט של תיבות , בסמ " ק . בתחילת היחידה הם נזכרים מהו נפח ומשתמשים בקובייה שאורך כל צלע שלה 1 ס " מ כיחידת מידה . במהלך היחידה התלמידים לומדים שיחידת המידה שהשתמשו בה נקראת 1 סנטימטר מעוקב ( סמ " ק ) ושהיא יחידת מידה מוסכמת . לאחר שהם מתנסים במציאת נפחים על ידי מילוי תיבות בקוביות , התלמידים לומדים לחשב נפח של תיבה על ידי הכפלת שלושת הממדים שלה . לבסוף הם מיישמים את המיומנות החדשה בהקשרים שונים ומתנסים בפתרון בעיות הקשורות לנפח תיבות . ביחידה הזאת משתמשים באוסף התיבות שבנו התלמידים בפרק " תיבות " . עמודים 171 - 168 בחלק הזה התלמידים חוזרים על משמעות המושג ״נפח״ ומכירים את יחידת המידה סמ " ק . הצעה לפעילות פתיחה לפני שהתלמידים מתחילים את הפעילויות שביחידה הזאת , מומלץ לאפשר להם להתנסות בבנייה חופשית בקוביות . אפשר לבקש מהם לבנות מבנים מ - 12 קוביות כרצונם , וה " חוק " היחיד הוא שלכל קובייה צריכה להיות פאה הצמודה כולה לפאה של קובייה אחרת . לאחר שבנו כל התלמידים מבנים , אפשר לומר שלכל המבנים האלה יש נפח של 12 קוביות . שואלים את התלמידים : האם מישהו בנה תיבה ? איפה הקדקודים שלה ? איפה הצלעות שלה ? מה ממדיה ? שימו לב שלחלק מהתלמידים קשה להבין על מה להסתכל כדי למצוא את ממדי התיבות הבנויות מקוביות , בייחוד כשאחד הממדים הוא 1 ס " מ . לכן כדאי לוודא שהם מזהים את הצלעות של התיבות שבנו ולהזכיר להם שכדי למצוא ממדים של תיבה יש למדוד שלוש צלעות היוצאות מקדקוד אחד . לאחר הדיון מבקשים מהתלמידים לפרק את המבנים שבנו ולבנות תיבות שונות שנפחן 12 קוביות . בודקים מה הממדים של התיבות שבנו התלמידים ומוצאים יחד את כל האפשרויות . שימו לב שתיבות שממדיהן שווים נחשבות תיבות זהות . ההבדל ביניהן הוא רק הכיוון שהן מונחות בו . בפעילות 1 חשוב לאפשר לתלמידים לבנות את הגופים המסורטטים . כשמסתכלים על הסרטוטים קשה לפעמים לדמיין את הקוביות שלא רואים , הנמצאות מאחור . כשבונים את הגופים מבינים היכן יש קוביות נסתרות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר