עמוד:87

א . סימטרייה שיקופית ( עמודים 115 – 110 ) היחידה הזאת עוסקת בסימטרייה שיקופית בלבד , והתלמידים חוזרים בה על מה שלמדו בפרק " שיקוף " בכיתה א . אחרי כן הם מרחיבים ולומדים גם דברים חדשים בנושא . ביחידה הזאת התלמידים לומדים שתי דרכים לבדוק אם יש לצורה סימטרייה שיקופית או לא : בעזרת קיפול ובעזרת היפוך . התלמידים מכירים דרך נוספת לבדיקת סימטרייה של צורה – בעזרת מראה . הדרך הזאת מוזכרת בפרק אך אינם עוסקים בה . כל הדרכים לבדיקת סימטרייה שקולות זו לזו , ולאחר שנלמדו יוכלו התלמידים לבחור באיזו מהן להשתמש . כשמקפלים צורות בדרכים שונות אפשר לגלות קווי סימטרייה שונים . בדיקה בעזרת היפוך הצורה עוזרת לגלות אם הצורה סימטרית או לא , אך קשה למצוא בעזרתה את קווי הסימטרייה או לגלות את מספרם . בתחילת היחידה התלמידים עוסקים בקיפול ובהיפוך צורות כדי להכיר את המושגים , להתנסות בבדיקה ולראות את ההקבלה בין שתי הדרכים . לאחר ההתנסות הם מתחילים לפתח את היכולת לקבוע מהתבוננות בצורה אם יש לה סימטרייה שיקופית או לא . לכן בהמשך היחידה התלמידים מתבקשים לנסות להעריך אם יש לצורה סימטרייה שיקופית או לא בלי לבדוק , ורק לאחר מכן לבדוק את השערותיהם במידת הצורך בעזרת שקפים או בעזרת דפי גזירה הנלווים לפרק . 12 הצורות שהתלמידים עובדים אתן ביחידה הזאת , לצד דף ציורי הצורות , עתידים ללוות את התלמידים גם ביחידה הבאה , העוסקת בסימטרייה סיבובית . לכן מומלץ מאוד לאסוף את הצורות ואת הדפים בתום השימוש ולשמור אותם בכיתה . בעמוד 110 יש דיון פתיחה קצר על ציורי מנדלות . מנדלה היא ציור מופשט המורכב מעיגול , ובו יכול להיות ציור או סימן גרפי אחר . משמעות המילה מנדלה בסנסקריט הוא " מעגל " או " מרכז " . בתרבויות רבות מייחסים למנדלה משמעויות רוחניות . לכל המנדלות שבעמוד יש סימטרייה סיבובית , ולשתיים מהן יש גם סימטרייה שיקופית . בשלב הזה לא מצופה מהתלמידים לומר זאת במילים האלה , אולם ייתכן שתלמידים יעלו את המילה " סימטרייה " בדיון . במקרה כזה כדאי לשאול אותם למה הם התכוונו במילה סימטרייה . אין צורך לתקן אותם אם אינם מדייקים . נקודה נוספת הצפויה לעלות בדיון היא החזרתיות – בכל המנדלות יש אלמנט חוזר . ייתכן שהתלמידים אף יאמרו שיש אלמנט החוזר בסיבוב . אפשר להבחין בכך שבחלק מהמנדלות יש חזרות רבות ובחלק פחות . ההבחנות הלא - פורמליות האלה יקושרו בהמשך לסימטרייה סיבובית ולדרגת הסיבוב של צורות . ביחידה ב יחזרו התלמידים לציור המנדלות כשיהיו בידיהם כלים לנתח את הסימטריות שלהן באופן מדויק . אז גם יוכלו , אם ירצו , לצבוע את המנדלות באופן שישמר את הסימטריות שלהן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר