עמוד:78

בסעיף א הם משערים בלי לחשב . מומלץ לדון בהשערות ולבקש מהתלמידים לנמק את השערתם , בלי לפסול השערות שאינן נכונות . שימו לב שלפארק העירוני יש שטח גדול יותר . סביר מאוד שיהיו תלמידים רבים שישערו שהמסלול המקיף את הפארק העירוני ( המסלול של מר גנית ) ארוך יותר , בנימוק שאפשר לראות שהפארק גדול יותר . בסעיף ב התלמידים מחשבים את אורכי המסלולים . שימו לב שהמושג " היקף " כלל לא הוזכר עד כה , והתלמידים אינם צריכים לזכור או לדעת עליו דבר . כל מסלול מורכב מכמה קטעים , ולכן כדי לחשב את אורכי המסלולים יש לסכום את אורכי הקטעים . לאחר שמחשבים מגלים ששני המסלולים שווים זה לזה באורכם – האורך של שניהם הוא 2 , 600 מ ' ( או 2 ק " מ ו - 600 מ׳ ) . לאחר החישוב אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים לכך שלשני הגנים צורה של מצולע . אפשר לשאול אותם : אילו מצולעים אלה ? ( שני הגנים הם משושים . ) כעת אפשר להפנות את תשומת לב התלמידים לכך שהמסלולים שחישבו הם למעשה ההיקפים של המצולעים . בשלב הזה כדאי לדון בהשערות שהעלו התלמידים בסעיף א ולבדוק אותן בהשוואה למה שגילו בחישוב . חידות מספרים עמוד – 93 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 142 – 135 ) בפעילויות 2 ו - 3 התלמידים מתנסים במדידת היקפים של מצולעים שונים . בפעילות 2 הם מודדים את צלעות המצולעים בסרגל ונזכרים שכשהמצולע הוא מלבן די למדוד שתי צלעות סמוכות כדי לחשב את ההיקף . בפעילות 3 אין צורך למדוד את אורכי הצלעות משום שהמצולעים מסורטטים על רשת משבצות . בפעילות הזאת חשוב לוודא שהתלמידים סופרים את הקטעים שכל צלע מורכבת מהם ולא את המשבצות . כמו כן יש להנחות את התלמידים לכתוב את יחידת המידה המתאימה – ס " מ . ( ראו דוגמאות לחישוב שגוי של היקף על רשת משבצות במבוא ליחידה . ) פעילות 4 מתמקדת במציאת היקף של מלבן . בפעילות הזאת התלמידים נעזרים בסרטוט של מלבן המתאים לאורכי הצלעות הנתונים בכל סעיף כדי להבין מהו החישוב המתאים למציאת ההיקף . מלבן הוא מרובע מיוחד , שבו שני זוגות של צלעות שוות . לכן כשהאורכים של שתי צלעות סמוכות במלבן נתונים , אפשר לחשב את היקפו . למשל בסעיף א בטבלה נתון מלבן שאורכי צלעותיו 4 ס " מ ו - 2 ס " מ . כל אחד מן התרגילים האלה מתאים לחישוב היקף המלבן : 4 + 2 + 4 + 2 = 12 , 2 × ( 4 + 2 ) = 12 , 2 × 2 + 4 × 2 = 12 לסיכום הפעילות כדאי לבקש מהתלמידים למצוא היקפים של מלבנים נוספים בלי לסרטט אותם , אלא רק לדמיין אותם . למשל : מה יהיה היקף של מלבן שאורכי צלעותיו 10 ס " מ ו - 30 ס " מ ? ריבוע שאורך כל צלע שלו 25 ס " מ ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר