עמוד:72

תרגיל : 9 התמכרות למסכים קראו את הטקסטים וענו על השאלות שאחריהם . טקסט 1 אנחנו מכורים על פי לימור סימון , ״הם מכורים״ , אתר עשר פלוס , 4 . 10 . 2011 צג הנייד , מרקע הטלוויזיה , צג המחשב , צג האייפד . זה מה שעומד מול עינינו רוב הזמן . האם אנו מכורים למסכים ? מהו המחיר האישי והחברתי שאנו משלמים בעבור שעות מסך מופרזות ? והאם אפשר להתנתק מהמסכים ? פסקה 1 אנו מתעוררים בבוקר ומיד שועטים אל המחשב . " בוקר טוב עולם " . חשוב לנו לדווח לחברים שבעוד כעשר דקות נפגוש פנים מול פנים בבית הספר או בעבודה . הטלוויזיה ברקע כבר רועשת , בכל רגע נתון אנו בודקים אם מישהו שלח מסרון , ובין רחיצת הפנים לארוחת הבוקר רבים מאתנו מצליחים להשיג עוד כמה נקודות במשחק החדש בנייד החכם שלנו . פסקה 2 קוראים לנו " ילדי דור המסכים " . לעתים , אנו מחוברים למסך כמו לאינפוזיה , וכמעט אין בית שיש בו בני נוער מתבגרים שאינם מכירים את המשפט : " כבו את המחשב / הטלוויזיה " , ומיד לאחריו האיום : " אם לא – אני מוציאה לך את המחשב / הטלוויזיה מהחדר " . פסקה 3 ההתמכרות של מבוגרים , ובעיקר של מתבגרים , למסכים נושאת עמה מחיר כבד לא רק בקשרים בתוך המשפחה , אלא גם במעגל החברתי הרחב יותר . ד " ר תמיר ליאון , אנתרופולוג המתמחה בחקר תרבות הפנאי , טוען כי " השהייה מול מסכים באה על חשבון אינטראקציות עם בני אדם דרך שיח או משחק . אם במפגש פנים אל פנים מתקיימת 100 % אינטראקציה בין - אישית , הרי שהמסך יכול להעביר לכל היותר כ - % 60 מהתקשורת הבין - אישית , ובפועל הוא מעביר כ - % . " 15 פסקה 4 " תרבות הפנאי של הילדים ובני הנוער של היום קורית , ברובה , מול מסכים : טלוויזיה , מחשב , טלפון וקונסולות משחק " , מפרט ד " ר ליאון . " כשאנחנו נפגשים פנים אל פנים , יש סנכרון באופן הדיבור , בטון , בתנועות . אנחנו מתאימים את עצמנו לסביבה . ילדים היושבים שעות ארוכות מול המסכים אינם יודעים לעשות את כל זה , ובדרך כלל , טון הדיבור שלהם יהיה חזק כי הם מאבדים את היכולת להגיע לאינטימיות אישית . כשאנחנו מדברים איתם , הם אינם מסתכלים לנו בעיניים או בסביבת העיניים . הם יכולים לספר ל - 400 החברים שלהם ברשת החברתית על מצב רוחם , אבל לא מסוגלים לקיים דו - שיח פנים אל פנים " . פסקה 5 ד " ר ליאון סבור כי השהייה מול המסכים מורידה דרסטית גם את רמת היצירתיות של הילד המתבגר . " המחשב הוא מחשב . הוא משהו סגור , נתון קבוע שאינו מפתח את הדמיון . המחשב והטלוויזיה מספקים ריגושים מיידיים ומקבעים את המחשבה . מה שאתה מקבל הוא דבר נתון , ולכן זה עוצר את הדמיון " . פסקה 6 בעיה נוספת שעלולה להיווצר בעקבות התמכרות למסכים , קשורה לפגיעה ביכולת לתקשר . לדברי ד " ר ליאון , השפה היא דינמית ומשתנה מדור לדור – שפה משתנה בטבעיות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר