עמוד:87

פסקה 8 ד " ר יוסי חלמיש , רופא וחוקר מוח העוסק בהקניית כלים לשיפור התפקוד המוחי , מסכים : " כל המחקרים מגלים שב - fMRI אפשר לראות בעין את השינוי במבנה המוח - לפני שינוי ההתנהגות ואחריו . המוח כאילו מחווט את עצמו מחדש . ואת זה עושה , למעשה , האדם המשנה את התנהגותו . שינוי ההתנהגות הזה נצרב במוח . בהתחלה השינוי קשה יותר , אבל במשך הזמן הוא הופך יותר ויותר קל , בזכות העובדה ששינוי ההתנהגות משנה את המבנה של המוח " . פסקה 9 ד " ר חלמיש מסביר : " כאשר מדברים על תפקיד גן הילדים ובית הספר בהקניית למידה , צריך להרחיב את נקודת ההתייחסות ללמידה – מהקניית ידע ללמידה רחבה ומשמעותית לחיים במאה ה , 21 לרבות הקניית כישורי חיים . כיום ברור שלמוח האנושי יש יכולת טבעית להשתנות ולהתעצב מחדש בכל גיל . כל מיומנות מוחית נרכשת כרוכה בלמידה , כשהמיומנות יכולה להתבטא בתנועה , ברגש , בבקרה טובה יותר על פעילות גוף מסוימת וכן הלאה . חלק מתפקוד מוחי תקין הוא היכולת להבדיל בין עיקר לטפל , ובכך לקדם קבלת החלטות טובה יותר . אם התכנים הלימודיים יורחבו ויכללו , בין היתר , הקניית יכולות לניהול נכון של דחפים ורגשות והבחנה בין עיקר לטפל , תשתנה הסטטיסטיקה של בעלי היכולת לשליטה עצמית . בדיוק כמו כל אינטליגנציה , גם את השליטה העצמית אפשר ללמוד ולשפר " . פסקה 10 הכנה של הילדים לעולם מתחילה בראש ובראשונה במתן דוגמה אישית . לדברי ד "ר חלמיש , ההורה נתפס בעיני הילד כמודל לחיקוי , ובמוחו קיים מנגנון המאפשר לו חיקוי רגשי והתנהגותי מדויק . בשנותיו הראשונות אין לתינוק היכולת לברור מה מתאים לו לאמץ . לכן בשלבים הללו ההתנהלות ההורית היא קריטית - לטוב ולרע . ההמלצה שלו להורים היא לנהל עם הילד שיח פתוח , לעודד אותו להתבונן פנימה לתוך עצמו ולהקנות לו את הכלים לפיתוח הערכה עצמית אותנטית . פסקה 11 פרופ ' דן אריאלי , מומחה לפסיכולוגיה קוגניטיבית ולכלכלה התנהגותית , שמלמד כיום באוניברסיטת דיוק בארה " ב , משוכנע שכל עשרות המחקרים שנעשו בעקבות מבחן המרשמלו מלמדים כי המנבא החשוב ביותר להצלחה בחיים הוא דחיית סיפוקים וניהול עצמי . " לדעתי , וגם מניסיון חיי ומניסיון חייהם של רבים אחרים , זו המיומנות החשובה ביותר במסגרת כישורי חיים , שאותה אפשר וצריך ללמד בני אדם , בייחוד ילדים " . פסקה 12 פרופ ' אריאלי מסכים עם פרופ ' מישל ועם ד " ר חלמיש , שמבחן המרשמלו כשלעצמו אינו העיקר ; מה שחשוב ואפילו משמח לדעת זה שכל אחד מאתנו מסוגל ללמוד את היכולת החשובה הזאת . אחד התפקידים העיקריים של כל הורה שרוצה שהילד או הילדה שלו יחוו חיים מספקים ומאושרים , הוא להקנות להם את היכולת הזאת . המדדים הכמותיים אינם פחות חשובים , אלא ההבנה שמי שמחזיק במירב הסיכויים להצליח אינו דווקא בעל האישיות הטמפרמנטית , הספונטנית , ה " אותנטית " - זה שנוטה להתפרצויות ואומר מה שהוא חושב ללא בקרה או צנזורה עצמית . האנשים המצליחים , כך מתברר , הם דווקא אלה שהצליחו להשליט את המוח הקר על המוח היצרי החם ולימדו את עצמם איפוק , סבלנות ודחיית סיפוקים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר