עמוד:25

תרגיל : 5 חוכמת ההמונים קראו את הטקסטים וענו על השאלות שאחריהם . טקסט 1 כשאפקט העדר רומס את חוכמת ההמונים אתר האוניברסיטה העברית , 12 . 8 . 2013 פסקה 1 כיצד אנו מחליטים אם רכישה כלשהי שוות ערך לכספנו ? אם כדאי לנו לראות סרט קולנוע מסוים או אם מפלגה ראויה לתמיכתנו ? בעידן האינטרנט אנו מגבשים את עמדותינו יותר ויותר על בסיס " חוכמת ההמונים " , כלומר , על בסיס ציונים ודירוגים של גולשים אחרים ברשת . אבל האם מה שמכונה " חוכמת ההמונים " מייצר , בסופו של דבר , מידע שעוזר לנו להחליט החלטות טובות יותר ? מחקר חדש של חוקרים מישראל ומארצות הברית , שהתפרסם השבוע בכתב העת המדעי , Science חושף עד כמה קל להשפיע על חוכמת ההמונים ברשת ושופך אור על נטייתנו ללכת בעקבות העדר . פסקה 2 כדי לבדוק את עוצמת ההשפעה החברתית ברשת עיצבו החוקרים , ד " ר לב מוצ ' ניק מביה "ס למנהל עסקים באוניברסיטה העברית , פרופ ' סינאן אראל מ - MIT ושון טיילור מאוניברסיטת ניו יורק , ניסוי רחב היקף בשיתוף אתר חדשות המבוסס על כתבות גולשים . באתרים אלו משתפים הגולשים זה עם זה תוכן באופן חופשי , מגיבים על אותו תוכן ומצביעים לחיוב או לשלילה על תגובותיהם של אחרים , כך שכל תגובה זוכה לציון פומבי מצטבר המבוסס על מספר ההצבעות החיוביות ( + 1 ) בקיזוז ההצבעות השליליות ( - 1 ) שניתנו לה . פסקה 3 עורכי המחקר קיבלו מהאתר את האפשרות להיות הגורם הראשון שמעניק ציון לאלפי תגובות חדשות שהועלו לאתר . החוקרים העניקו באופן אקראי וחד פעמי ל - 4 , 049 תגובות ציון חיובי ( + 1 ) ול - 1 , 942 תגובות ציון שלילי ( . ( - 1 במשך כל השבוע שלאחר מכן , עקבו החוקרים אחר הדירוג המצטבר שהעניקו הגולשים לתגובות . התגובות שהדירוג שלהן הועלה באופן מלאכותי וחד - פעמי על ידי החוקרים קיבלו מהגולשים ציון משוקלל גבוה יותר מתגובות אחרות , שעורכי המחקר לא דירגו . כלומר , העובדה שהגולשים ראו שתגובות מסוימות קיבלו ציון חיובי הגדילה בשיעור ניכר את ההסתברות שגם הם ייתנו ציון חיובי . פסקה 4 מבין שבע הקטגוריות המובילות באתר נמצא אפקט עדר משמעותי בשלוש קטגוריות : פוליטיקה , תרבות ועסקים , ולא נמצא אפקט עדר משמעותי בתגובות בנושאי כלכלה , טכנולוגיית מידע , כיף וחדשות כלליות . לפי החוקרים , התוצאות מעידות שדעת החברה משפיעה השפעה ניכרת על הדירוג ברשתות חברתיות כאלה . חשיפה לביקורת חיובית מגבירה באופן ניכר את הסיכויים שאנשים יבחרו לתת ביקורת חיובית גם כן . החוקרים מוסיפים שיש צורך להמשיך לחקור את התופעה כדי להבין אותה בדיוק רב יותר . פסקה 5 לדברי ד " ר מוצ ' ניק , " המחקר מראה כי אנחנו פחות עצמאיים בקבלת ההחלטות שלנו ממה שהיינו רוצים להאמין , וכי ׳חוכמת ההמונים׳ אינה בדיוק כל העמדות האישיות של כל חברי הקבוצה , משום שהעמדה הפרטית שלנו מעוצבת , בין היתר , מעמדות של האחרים בקבוצה וגם משפיעה עליהן . לממצאי המחקר יש השפעות במגוון תחומים שבהם אנשים נחשפים לעמדות של אחרים והם עלולים להיות מושפעים מהן , כגון הצבעה בבחירות , חיזוי שוק מניות והמלצות על מוצרים״ .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר