עמוד:19

תרגיל : 4 שתיית מים קראו את הטקסטים וענו על השאלות שאחריהם . טקסט 1 גם בחורף : אל תפסיקו לשתות מים איריס אינגבר פסקין , 26 . 12 . 2013 , ynet פסקה 1 המים מהווים כ - % 60 ממשקלו של האדם הבוגר , והם נמצאים כמעט בכל חלקי הגוף : בתאים , בדם , בלימפה ובנוזל - השדרה . אדם מסוגל לחיות בלי מזון במשך שבועות , לעומת זאת , אי - אפשר לחיות בלי מים יותר מכמה ימים . המים מסייעים להובלת חומרי מזון וחמצן אל תאי הגוף , משתתפים בכל תהליכי חילוף החומרים , מאפשרים את פינוי הפסולת מהתאים , מסייעים לווסת את טמפרטורת הגוף ( לדוגמה : הזעה ביום חם ) , שומרים על גמישות ועל לחות העור , מונעים עצירות ועוד . פסקה 2 בקיץ , כשחם , אנחנו שותים הרבה כדי להרוות את צימאוננו . לעומת זאת , בחורף , כשקר , איננו מרגישים צמא , ובמקרים רבים איננו שותים מספיק ואיננו מספקים לגוף את כל הנוזלים הדרושים לו לתפקודו התקין . נוסף על כך , החימום המופעל בחורף גורם לנו לאבד נוזלים ולהתייבש . שתייה לא מספקת עלולה לגרום לכאבי ראש , לעייפות , לעצבנות , לפגיעה ביכולת הריכוז ולקשיים בתפקוד הגופני כולו . התייבשות חריפה עלולה לגרום אף לקריסת מערכות ולמוות . פסקה 3 כמה מים עלינו לשתות ? כמות הנוזלים המומלצת תלויה בגיל , במשקל ובמצב הבריאותי . גבר במשקל ממוצע צריך לשתות 13 - 10 כוסות מים ביום , ואישה 10 - 8 - כוסות ביום . נשים מיניקות וספורטאים צריכים לשתות נוזלים יותר מן הממוצע . כמות הנוזלים היומית תלויה גם ברמת הפעילות הגופנית - כאשר עוסקים בפעילות גופנית , יש לצרוך יותר מים מן הכמות המומלצת . כך גם בתנאים של ישיבה בחדר עם חימום , הגורם לייבוש האוויר . פסקה 4 אנו מקבלים את מקצת הנוזלים הדרושים לנו דרך מזונות שמכילים כמויות גדולות של מים , כמו ירקות ופירות , המכילים יותר מ - % 90 מים . כמויות ניכרות של נוזלים נמצאות גם במוצרי חלב : כמו גבינות , מעדני חלב , יוגורטים וכדומה . אפילו לחם , פסטה , דגנים וקטניות מכילים 40 - 20 אחוזים מים . מי שמרבה , למשל , באכילת פירות וירקות , יכול להסתפק בפחות מ - 8 כוסות שתייה ביום . פסקה 5 השתייה המומלצת ביותר היא מים . אפשר לשתות מים רגילים מהברז , מים בבקבוקים ובמכלים או מים מסוננים . המים , בניגוד למרבית המשקאות הקלים ולמיצי - הפירות , אינם מכילים סוכר , צבעי מאכל או כימיקלים שונים . מי שאינו מסוגל לשתות בחורף מים בכמויות גדולות , יכול להשלים את הנוזלים הדרושים לו בשתיית משקאות חמים כמו קפה ותה , מרקים מסוגים שונים ( ירקות , עוף , קטניות וכד ' ) , מיצי ירקות , חלב , משקאות דיאטטיים ומיצי פירות בכמות מוגבלת בגלל תכולת הסוכר הגבוהה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר