עמוד:12

עמודים 6 – 4 בסוף הספר מצורף דף מצויר גדול ששמו " פארק צפריר " , ובו בתים של ציפורים על עמודים . הגבהים של העמודים מתאימים לאורכי המקלות המחולקים , והתלמידים משתמשים במקלות כדי למדוד את גובהי העמודים . בפעילות 1 התלמידים משתמשים במקל יחידה ( מקל שאינו מחולק ) , מודדים בעזרתו את גובה העמוד של הבית של הדרור המצויר בספר ומוודאים שגובהו יחידה אחת . בפעילות 2 התלמידים תולשים את הדף של פארק צפריר מסוף הספר ומשתמשים במקלות יחידה כדי למדוד בעזרתם את גובהי העמודים של הנקר ( 3 יחידות ) ושל החוחית ( 2 יחידות ) . מומלץ שהתלמידים יכתבו את התוצאה של כל מדידה על הדף של פארק צפריר . בפעילות 3 התלמידים מתבקשים למדוד את גובה העמוד של השחרור . בפעילות הזאת הם פוגשים לראשונה מצב שלא ניתן למדוד בו את גובה העמוד ביחידות שלמות , וזאת ההזדמנות להציג להם את המושג " שליש " . חשוב מאוד לדון עם התלמידים במושג החדש בהתאם לשאלות שבפעילות . יש לבקש מהם למצוא את מקל השלישים במארז המקלות , לצבוע בו שליש ולמדוד בעזרתו את גובה העמוד של השחרור ( 4 שלישים ) . במידת הצורך אפשר להיעזר במקל שלישים נוסף כדי למדוד את גובה העמוד . בשלב הזה אפשר גם לבקש מהתלמידים לצבוע את מקלות השלישים ולייצג שברים שונים כגון 2 שלישים , 3 שלישים , ו - 5 שלישים . בפעילות הזאת מתחיל העיסוק הממוקד בשלישים – לומדים על תכונותיהם ועל הקשר שלהם ליחידות . בשלב הזה עדיין אין מציגים את צורת הכתיבה הפורמלית של השברים , אלא מסתפקים בכתיבת השברים במילים , לדוגמה : 4 שלישים . בפעילות , 4 בסעיפים א ו - ב , התלמידים מודדים את הגבהים של העמודים שאפשר למדוד בשלישים ( עמוד הצופית 2 – שלישים , עמוד העורבני 5 – שלישים ) . בסעיפים ג ו - ד הם חוזרים למדוד את העמודים שמדדו בפעילות 2 ביחידות שלמות גם בשלישים . גם בסעיפים האלה מומלץ לכתוב את תוצאות המדידה על הדף של פארק צפריר . למשל , על הבית של החוחית יהיה כתוב בשלב הזה 2 יחידות וגם 6 שלישים . בדיון שלאחר פעילות 4 יהיו תלמידים שיגיעו להכללה שתוצאת המדידה בשלישים גדולה פי 3 מתוצאת המדידה ביחידות ( למשל : 2 יחידות 6 = שלישים ) . מושית הבלשית עמוד – 5 ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 102 - 91 ) לפני העבודה בפעילות 5 אפשר לבקש מהתלמידים לשער לאיזו נמלה הדרך הארוכה ביותר ולאיזו נמלה הדרך הקצרה ביותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר