עמוד:9

בצילום שלפניכם רואים שני תלמידים פותרים פעילויות בשברים . התלמיד פותר באמצעות מקלות השברים והתלמידה פותרת בעזרת ציור מקלות . שלישים ושישיות בחלק הראשון של הפרק ( עד עמוד 35 ) התלמידים עוסקים רק בשברים שהמכנים שלהם 3 ו - , 6 ואחרי כן עוברים לעסוק בשברים אחרים . אחת המגמות בהוראת כל נושא מתמטי , ובוודאי בהוראת נושא השברים , היא לתת לתלמידים הרגשה של ביטחון בעיסוק במספרים . כשם שמצפים מתלמידי כיתה ב שידעו ( גם ללא המחשות ) ש - 90 בא אחרי 89 וש - 89 הוא סכום של 80 ו - 9 וכן הלאה , כך מצפים מתלמידי כיתה ד שידעו לומר כמה עובדות על שברים . הכרה מעמיקה של השלישים והשישיות מחזקת את היכולות לפעול בעולם השברים כולו . למשל , אם התלמידים מכירים שוויונות בין שלישים לשישיות , לדוגמה : , 2 3 4 6 קל להם למצוא שוויונות כאלה ( שבהם מכנה אחד הוא כפולה של האחר ) גם בין רבעים לשמיניות או בין שלישים לתשיעיות וכן הלאה . כמו כן אם התלמידים יודעים שבשלישים ובשישיות השבר שווה ל - 1 אם המונה והמכנה שלו שווים , לדוגמה : 3 3 , 6 6 הם יוכלו להקיש מכך גם בנוגע לשברים אחרים , למשל : 5 5 4 4 ועוד . בעת העיסוק בשלישים ובשישיות התלמידים לומדים כמה עקרונות : להתאים שבר רק למצב שבו היחידה מחולקת לחלקים שווים לזהות שברים בצורות הצגה שונות ( מקלות שברים , צורות הנדסיות שונות , פיצות ועוד ) לכתוב שברים בצורת הכתיבה הפורמלית לכתוב מספר מעורב או שלם לכל שבר שהמונה שלו גדול מהמכנה , וכן לכתוב שבר המתאים למספר מעורב לכתוב את אותו שבר בכמה דרכים , לדוגמה : מילים לפני מספרים תלמידים רבים מתבלבלים בכתיבת שברים . מאחר שנושא השברים אינו קל , מומלץ לדרג את הקושי : בתחילה התלמידים מכירים את שמות השברים , ורק לאחר מכן הם מכירים את הכתיבה המתמטית שלהם ( בעמוד . ( 23 לכן בתחילת החוברת השברים כתובים במילים . לדוגמה : 2 שלישים ולא 2 3

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר