עמוד:58

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 6 שעות לנושא הזה . הפרק הזה הוא הפרק השביעי העוסק בנושא פתרון בעיות מילוליות בכיתות א – ג . הפרקים העוסקים בנושא הזה הם : א . בעיות חיבוריות ( כיתה א , ספר – ( 3 בפרק הזה התלמידים עוסקים לראשונה בפתרון בעיות מילוליות . בפרקים הקודמים הם עסקו בסיפורים מצוירים ובהתאמת תרגיל מתמטי למצב מציאותי , ואילו בפרק הזה הם עוסקים בניתוח של טקסטים . הבעיות בפרק הן בעלות מבנה חיבורי – בעיות שפותרים בעזרת תרגיל חיבור או תרגיל חיסור . הדגש העיקרי בפרק הוא על זיהוי תפקידיהן של הקבוצות המתוארות בטקסט ) שלם וחלקים ( ושימוש בתבנית " חלק - חלק - שלם " לפתרון הבעיות . ב . בעיות חיבוריות ( כיתה ב , ספר – ( 4 בפרק הזה התלמידים ממשיכים ללמוד לפתור בעיות מילוליות בעלות מבנה חיבורי , אולם רמת הקושי גבוהה יותר מבכיתה א . בפרק הזה יש בעיות המתארות קבוצות שמתקיימים ביניהן יחסי הכלה ) בעיות איסוף ( ובעיות המתארות פעילויות שיש בהן תהליכים של הוספה או של הפחתה . ג . בעיות השוואה חיבוריות ( כיתה ב , ספר – ( 6 בפרק הזה התלמידים לומדים לראשונה בעיות בעלות מבנה חיבורי מסוג בעיות השוואה . הבעיות האלה עוסקות בהשוואה כמותית בין שתי קבוצות על ידי תיאור ההפרש ביניהן . ד . בעיות כפליות ( כיתה ב , ספר – ( 6 בפרק הזה התלמידים פותרים לראשונה בעיות מילוליות בעלות מבנה כפלי – בעיות שפותרים בעזרת תרגיל כפל או תרגיל חילוק ושימוש בתבנית " גורמים ומכפלה " . ה . בעיות חד - שלביות ( כיתה ג , ספר – ( 8 בפרק הזה התלמידים עוסקים בבעיות שלפתרונן נדרשת פעולת חשבון אחת בלבד . בכיתות א ו - ב נחשפו התלמידים רק לבעיות המצריכות פעולות חיבור או חיסור ולבעיות המצריכות תרגילי כפל או חילוק . בפרק הזה הם נחשפים לראשונה לשני הסוגים יחדיו ונדרשים להכריע עבור כל בעיה באיזה סוג מדובר . ו . בעיות השוואה כפליות ( כיתה ג , ספר – ( 8 אחרי שבכיתה ב למדו התלמידים את הנושא ״בעיות השוואה חיבוריות״ , בפרק הזה הם עוסקים בסוג חדש של בעיות השוואה – בעיות השוואה כפליות . במקביל הם ממשיכים לפתור בעיות השוואה חיבוריות בדגש על הבעיות הקשות מהסוג הזה . ז . בעיות דו - שלביות ( כיתב ג , ספר – ( 9 בפרק הזה התלמידים נחשפים בפעם הראשונה לבעיות מילויות דו - שלביות – בעיות שלפתרונן נדרשות שתי פעולות חשבון ולא פעולה אחת כפי שהיה בכל פרקי הבעיות המילוליות הקודמים . אמנם בפרקים הקודמים שעסקו בנושא של בעיות מילוליות כבר התנסו התלמידים בפתרון בעיות רב - שלביות , אולם אלה היו בעיות פשוטות שאין בהן קושי מיוחד . לדוגמה : אם בכיתה ד 1 יש 27 תלמידים , בכיתה ד 2 יש 33 תלמידים ובכיתה ד 3 יש 29 תלמידים , כמה תלמידים יש בשכבת כיתות ד ? התלמידים פתרו את הבעיות האלה בהמשך ישיר לבעיות החד - שלביות בדרכים שהיו נוחות להם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר