עמוד:38

ד . כפל בעזרת חוק הפילוג ( עמודים 79 – 70 ) השימוש בחוק הפילוג בכפל של מספר חד - ספרתי במספר רב - ספרתי מוכר לתלמידים מפרקים קודמים . ביחידה הזאת הם יפתרו תרגילים בתחום המספרים עד . 10 , 000 עמודים –74 70 בפעילויות 5 – 1 התלמידים עוסקים בפתרון תרגילי כפל בעזרת הדגמת חוק הפילוג של הכפל מעל החיבור במלבנים . פעילות 1 היא תזכורת למה שנלמד בפרק " כפל וחילוק עד . " 200 מטרת הדיון היא להוביל את התלמידים למסקנות האלה : אפשר לפלג תרגיל נתון בדרכים שונות . בכל הדרכים שמפלגים בהן תרגיל נתון יתקבלו תוצאות שוות זו לזו . מתוך האפשרויות השונות לפילוג , פילוג לפי המבנה העשרוני יכול במקרים רבים להקל על התלמידים בחישובים , הן בכפל והן בחיבור . בפעילויות 2 ו - 3 מציירים את המלבן באופן סכמתי . גם את הדרך הזאת למדו התלמידים בעבר . בפעילות 3 פותרים תרגילים של כפל מספר חד - ספרתי במספר תלת - ספרתי שבו אחת הספרות היא . 0 אף שהמספר תלת - ספרתי , מפלגים אותו לשני מחוברים בלבד . בפעילות 5 פותרים תרגילים של כפל מספר חד - ספרתי במספר תלת - ספרתי שאין בו 0 בספרת היחידות או בספרת העשרות . בדרך כלל מפלגים גורם תלת - ספרתי לשלושה מחוברים , אולם לעתים נוח לפלג לשני מחוברים ) ראו את ההערה בתחתית עמוד 73 בספר לתלמיד ( . תלמידים שונים יכולים לבחור בדרכי פילוג שונות מכיוון שיעילות הדרכים משתנה בהתאם לידע שלהם . הנה שתי דוגמאות לדרכי פתרון שהפילוג בהן לא נעשה לפי ערכי כל הספרות של אחד הגורמים : בפעילויות 7 – 6 משתמשים בחוק הפילוג של הכפל מעל החיסור . חוק הפילוג של הכפל מעל החיסור : a × ( b - c ) = a × b - a × c c , b , a מייצגים מספרים כלשהם . b - c ) × a = b × a - c × a )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר