עמוד:13

גם כאן התשובה המתקבלת היא ) שארית . 41 : 9 = 4 ) 5 הציור הסכמתי מסייע במעבר מייצוג מוחשי ומדויק של התרגיל לייצוגו בצורה מופשטת יותר , והוא יוביל בהמשך לחישוב בעל פה . דיון איך יפתרו יעל וירון את התרגיל ____ = ? 44 : 6 הדיון מאפשר לתרגל את דרך ה " ציור בקיצור " בשתי הדרכים . כך תפתור יעל את התרגיל : ) שארית . 44 : 6 = 7 ) 2 כך יפתור ירון את התרגיל : ) שארית . 44 : 6 = 7 ) 2 יהיו ילדים שידעו מהו מספר המגדלים או מהו מספר האגוזים בכל צלחת בלי להיעזר בסדרת הכפולות , על ידי שליטה בעובדות הכפל והחילוק , ויש לאפשר להם לעשות זאת ללא הציור . בפעילויות 11 ו - 12 פותרים תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית וכאלה שאין בתוצאה שלהם שארית . יש לאפשר לתלמידים היכולים לפתור את התרגילים ללא ציור לעשות זאת . בפעילות 13 נעזרים בתוצאות של תרגיל חילוק שאין בהן שארית כדי לפתור תרגילי חילוק שיש בתוצאה שלהם שארית . בסעיף א מוצגת סדרת תרגילי חילוק שהמחולק בהם גדל ב -1 בכל תרגיל ) בדומה לפעילות 1 בעמוד 9 ולפעילות 7 בעמוד , ) 14 וכך אפשר לדעת שהשארית תגדל אף היא ב - 1 בכל פעם . כפי שכתוב בהערה למורה , אפשר לבקש מהתלמידים להמשיך את סדרת התרגילים ולדון אתם באפשרויות השונות לשארית כשמחלקים ב - . 7 סעיף ב מוגדר אתגר משום שאין בו הגדלה שיטתית של כל מחולק בהפרש קבוע מקודמו , כלומר לא מדובר בסדרה של תרגילים . למרות זאת אפשר לדעת את התוצאה על סמך התרגיל המודגש . לדוגמה : אם יודעים על פי התרגיל המודגש ש - , 63 : 9 = 7 בתרגיל 65 : 9 המחולק גדול ב -2 מהמחולק בתרגיל הקודם , ולכן תהיה שארית , 2 כלומר ) שארית . 65 : 9 = 7 ) 2 אילו גדל המחולק ב - , 9 לא הייתה שארית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר