עמוד:96

התחלקות ב 5 ( עמודים 169 – 165 ) תהליך הלמידה בנושא הזה דומה לזה שבנושא התחלקות ב - . 10 תחילה , בפעילות , 1 משתמשים במטבעות של 5 שקלים ומוצאים שאפשר לקנות שני ספרים : הספר שקנו קודם במטבעות של 10 שקלים , שמחירו 90 שקלים , וספר נוסף שמחירו 45 שקלים . אפשר להסב את תשומת לב התלמידים לכך שמחיר הספר היקר יותר ) 90 שקלים ( גבוה פי 2 ממחיר הספר הזול יותר ) 45 שקלים ( , ולכן מספר המטבעות שיש לשלם בעבורו יהיה גדול פי : 2 לאחר השימוש במטבעות של 5 שקלים מוצגות קפיצות של 5 על ישר המספרים , ועליהן מתבססת ההגדרה של מספר המתחלק ב - : 5 מספר שאפשר להגיע אליו בקפיצות של 5 החל מ 0 הוא מספר המתחלק ב . 5 בפעילות 4 התלמידים מתבקשים לסמן את כל המספרים המתחלקים ב - 5 על לוח ה - . 200 אפשר לבקש מהם להשוות בין הסימון הזה לסימון שעשו על אותו לוח בנושא המספרים המתחלקים ב - : 10 המספרים המתחלקים ב - 5 מסודרים בשתי עמודות בלוח , ואילו המספרים המתחלקים ב - 10 מסודרים בעמודה אחת , המשותפת לשתי הקבוצות . לאחר מכן מופיע דיון על ההכללה של סימן ההתחלקות ב - : 5 דיון מה תוכלו להגיד על המספרים המתחלקים ב - ? 5 גם בשלב הזה מומלץ לאפשר לתלמידים להגיע בעצמם לכלל ולנסח אותו במילים שלהם . לאחר הדיון מוצג להם הכלל המדויק , והם יישמו אותו בפעילויות שלאחריו : אם ספרת היחידות של מספר היא 0 או , 5 המספר מתחלק ב . 5 אם ספרת היחידות של מספר אינה 0 או , 5 המספר אינו מתחלק ב . 5 פעילות 7 עוסקת בעובדה שסימן ההתחלקות נוגע לספרת היחידות בלבד . אם ספרת העשרות ) או ספרת המאות ( היא 5 או , 0 אך ספרת היחידות אינה 5 או – 0 המספר אינו מתחלק ב - . 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר