עמוד:94

א . סימני התחלקות ( עמודים 178 – 162 ) על פי ההמלצה בתכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 3 שעות לנושא הזה . מבוא ביחידה הזאת התלמידים לומדים את סימני ההתחלקות של מספרים ב - , 10 ב - 5 וב - . 2 לשם כך מוצגות להם פעילויות מחיי היום - יום , למשל שימוש במטבעות של 10 שקלים , של 5 שקלים ושל 2 שקלים לקניית ספרים . כמו כן הם נעזרים בקפיצות על ישר המספרים . התלמידים נעזרים גם בלוח המספרים עד 200 כדי " לגלות " את סימן ההתחלקות , אך משנלמד הסימן אפשר לעסוק במספרים גדולים יותר – מספרים בתחום האלף . לאחר שעוסקים בכל אחד מסימני ההתחלקות , התלמידים חוקרים גם את הקשרים ביניהם . סימני ההתחלקות הנלמדים ביחידה הזאת : סימן ההתחלקות ב - : 2 מספר מתחלק ב - 2 אם ספרת היחידות שלו זוגית . מספר אינו מתחלק ב - 2 אם ספרת היחידות שלו אי - זוגית . סימן ההתחלקות ב - : 5 מספר מתחלק ב - 5 אם ספרת היחידות שלו היא 5 או . 0 מספר אינו מתחלק ב - 5 אם ספרת היחידות שלו אינה 5 או . 0 סימן ההתחלקות ב - : 10 מספר מתחלק ב - 10 אם ספרת היחידות שלו היא . 0 מספר אינו מתחלק ב - 10 אם ספרת היחידות שלו אינה . 0 שימו לב : אם מספר מתחלק ב - , 10 הוא מתחלק גם ב - , 5 אך הקשר ההפוך אינו מתקיים : אם מספר מתחלק ב - , 5 הוא אינו בהכרח מתחלק ב - . 10 לדוגמה : 15 מתחלק ב - , 5 אך אינו מתחלק ב - . 10 התחלקות ב 10 ( עמודים 164 – 162 ) התלמידים מכירים לראשונה את סימן ההתחלקות ב - 10 בעזרת מטבעות של 10 שקלים . בפעילות 1 התלמידים מכירים את עובדות הכפל והחילוק ב - 10 מלימוד קודם , ולכן הם יכולים להסיק שמכיוון שרותם שילמה במדויק במטבעות של 10 שקלים , האפשרות היחידה היא שרותם קנתה את הספר שמחירו 90 שקלים ) כפולה של . ) 10 אפשר להתאים לשאלה תרגיל כפל , אך רצוי שהתלמידים יתאימו לשאלות גם תרגילי חילוק .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר