עמוד:119

בפעילויות 14 – 12 התלמידים מתבקשים לזהות את הטמפרטורות בעזרת ישר מספרים . מוצגים מדחומים הדומים לישרי מספרים , ועל התלמידים להשוות בין הטמפרטורות המוצגות עליהם . כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לסימון של מעלות – יחידות המידה שמודדים באמצעותן טמפרטורה . הסימון הזה מופיע בדוגמה שבעמוד : 209 חשובשהתלמידיםיציינואתיחידתהמידההזאתבכתיבתהטמפרטורותבפעילויות . בשלב הזה אפשר לדון עם התלמידים ביחידות מידה אחרות שמשתמשים בהן במדידות מסוגים שונים ) לדוגמה : ס " מ לאורך , ק " ג למשקל ( . פעילות 14 מהווה הזדמנות לשלב בלימוד מעט מידע בגאוגרפיה . אפשר לבדוק באינטרנט או במקורות אחרים היכן נמצאות המדינות המוזכרות בפעילות ומה הטמפרטורה בהן בעת לימוד הנושא או בחודשים אחרים . גובה ביחס לפני הים ( עמודים 213 – 212 ) אפשר למדוד את הגובה של כל נקודה על כדור הארץ , ונקודת הייחוס היא גובה פני הים . גובה פני הים של כל הימים והאוקיינוסים על פני כדור הארץ הוא בערך 0 ) למעט אגמים וימות שאינם מחוברים לימים , כמו ים המלח ( . הגובה שמדברים עליו הוא הגובה הממוצע מפני שגובה פני הים מושפע מתנאים שונים כמו גאות ושפל . כל המקומות הנמוכים מהגובה הזה מסומנים במינוס או מוגדרים גובה מתחת לפני הים . על פני כדור הארץ יש כמה אזורים טבעיים הנמצאים מתחת לפני הים . לדוגמה : הסביבה של אגם אייר שבדרום אוסטרליה )] - 12 [ מטר ביחס לפני הים (; עמק המוות )] - 86 [ מטר ביחס לפני הים ( והאזור של ימת סלטון )] - 72 [ מטר ביחס לפני הים ( , שניהם בקליפורניה , ארצות הברית ; שקע קטרה במצרים )] - 133 [ מטר ביחס לפני הים ( ושפך נהר הוולגה אל הים הכספי ברוסיה )] - 25 [ מטר ביחס לפני הים ( . כמו כן יש אזורי יבשה מלאכותיים הנמצאים מתחת לפני הים . האזור המוכר ביותר מהסוג הזה נמצא בהולנד . לאורך שנים רבות בנו התושבים סכרים ו " לכדו " יבשה מתוך האוקיאנוס . גם בישראל יש אזור טבעי הנמצא מתחת לפני הים – מהכינרת , דרך עמק הירדן ועד לים המלח . ייחודיותה של ישראל בנושא הזה היא שבשטחה נמצא האזור הטבעי הנמוך ביותר בעולם – ים המלח . גובה ים המלח ביחס לפני הים השתנה לאורך השנים . ב - 1963 היה גובהו ) - 398 . 5 ( מטר ביחס לפני הים , ובשנת 2012 הוא היה ) - 426 ( מטר ביחס לפני הים . בשל הייחודיות הזאת יש לפעילויות בנושא הזה ערך עבור התלמידים הישראלים . יש להניח שתלמידים רבים לא הכירו עד כה את השימוש הזה במספרים השליליים , ולא די בעיסוק הראשוני בנושא כדי להבין אותו באופן מלא . עם זאת מה שחשוב הוא שהתלמידים יבינו שככל שהמקום נמוך יותר כך המספר קטן יותר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר