|
עמוד:13
פעילויות . 1 הקניית המילים : קול , שכן , עץ , ענף , גינה , יורד , מטפס , יוצא המורה תקנה את המילים החדשות ותחזור על מילים מוכרות באמצעות תיאור סיטואציה של שכנים . אפשר להוסיף ציור על הלוח כדי להמחיש את הסיטואציה . דוגמה לאירוע : בבית גרים הרבה אנשים והרבה ילדים . הילדים אוהבים לשחק בגינה . הם מטפסים על עץ גבוה גבוה , הם יושבים על הענפים של העץ . אברהם גר בבית הגדול . הוא שכן של הילדים . הוא שומע את הקולות של הילדים . השכן יוצא מהבית . הוא אומר לילדים : שקט , שקט , בבקשה ! אני רוצה לישון . אתם יכולים לרדת מהעץ ? הילדים יורדים מהעץ . הם הולכים לשחק במקום אחר . שימו זו דוגמה להקניית מילים בתוך הקשר סיפורי ולא רק במשפטים בודדים . חשוב שההקשר הסיפורי לא יהיה דומה מדי לסיפור מ מ מ מ מייי יי יייייוווווש ש ש ש שב ב ב ב ב ע ע ע ע על ל ל ל ל ה ה ה ה הע ע ע ע עץ ץ ץ ץ ץ ? ??? ? כדי לא לקלקל את חוויית הקריאה של סיפור חדש . . 2 הקניית המילים : עוצר , מכונית הילדים יכולים להציג מכונית בעזרת אגרוף היד . כאשר המורה תגיד : המכונית נוסעת , המכוניות ( האגרופים ) יסעו על השולחן . כאשר המורה תגיד : המכונית עוצרת , המכוניות יעצרו ( האגרופים לא יזוזו ) . . 3 הקניית המילה : אולי המורה תבקש ממישהו מצוות בית - הספר לדפוק בדלת בשעה מסוימת . כאשר יישמעו הדפיקות המורה תאמר : אולי זה ( שם המנהל )? אולי זה ( שם של מורה )? אפשר גם להראות תמונה אבסטרקטית , והילדים יתבקשו לומר מה הם רואים בתמונה . מתחילים כל משפט במילה אולי : אולי זה אריה ? אולי זה שד ? וכו ' . . 4 הקניית המילים : רעב , שותה , חלב , צלחת המורה תמחיש במשפטים ובפנטומימה את המילים האלה . . 5 הקניה או חזרה על המילים : חתול , עץ , ענף , גבוה , מוט , ארוך , למטה , למעלה , יכול , לרדת אפשר להקנות את המילים באמצעות האיור שעל כריכת הספר ( פעילות זו קשורה לפעילות . ( 6
|
המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר
|