עמוד:6

בתהליך הלימוד של כל סיפור אנו מציעים שלושה שלבים : א . שלב " ההכנה לסיפור " - שלב זה חשוב כדי לרכוש את כל המרכיבים הלשוניים והחוץ –לשוניים הדרושים להבנת הטקסט . השלב הזה מכין את הילדים להבנת הסיפור בשלמותו , ללא קטיעת הקריאה לצורך הסברים או תרגום . ב . שלב " הסיפור " ) כאשר הסיפור נקרא ( - בשלב זה כדאי שהילדים ישתתפו בצורה פעילה . הם יכולים לקרוא את הסיפור בקול רם או לספר אותו בעל - פה . ג . שלב " בעקבות הסיפור " - בשלב זה הסיפור משמש תשתית לטיפוח היכולת לשוחח עליו מחדש ולחשוב עליו בשפה העברית . כמו כן , הבנת הסיפור באה לידי ביטוי באמצעות פעילויות שונות , כגון המחזה , ציור הסיפור או קטעים ממנו , או יצירת טקסט מקורי חדש על פי המודל של הסיפור . בשלב זה מומלץ להשתמש בחוברת הפעילויות לתלמיד ברמה , III המפעילה את הילדים בכתיבה ומחזקת את הבנת הנקרא . בחוברת מגוון פעילויות לתרגול אוצר המילים והדקדוק , להעמקת ההבנה של הסיפור וליישום הנלמד בהקשר חדש . סביבה לימודית כדי לתמוך בנלמד ולהעשירו בסיוע הספרים והמדריך , אנו ממליצים ליצור סביבה לימודית שבה שותפים המורה והילדים . רצוי שקירות הכיתה ישקפו את הנלמד ויסייעו לילדים באזכור המרכיבים הלשוניים שנרכשו . אפשר לתת ביטוי ויזואלי לסיפור בשלמותו , לאיורים ולדמויות מתוך הסיפור , לתבניות משפטים מתוכו , או אף למרכיבים קטנים יותר , כמו מילים בודדות ומרכיביהן . כדאי להכין תצוגה של עבודות הילדים בעקבות הסיפור . עוד על עבודת המורה הבחירה מגוון הפעילויות המוצעות רחב מאוד ומשקף דרגות קושי שונות . מגוון זה מאפשר למורה התאמה ללומדים השונים ובחירה בין הפעילויות הנלוות לסיפורים . שילוב בנושאים אחרים בכיתה רצוי לשלב את ההצעות לפעילויות ולמשחקים בכיתה גם בעת העיסוק בתכנים אחרים . בהקדמה לכל סיפור במדריך למורה ניתן מיפוי של נושאים העשויים להתקשר לסיפור ( הן מבחינת התוכן והן מבחינת ההקשר הסיפורי ) . כך תוכל המורה לעברית לקשר סיפור אחד לנושאים שונים , לעבוד בדרך דומה על סיפורים אחרים בעברית ואף לקשר את הנושאים בעברית לנושאים הנלמדים במסגרת הלימודים הכלליים . 3 ההוראות במדריך למורה ניתנו בלשון נקבה ( השפה העברית מצריכה החלטה של המין הדקדוקי ) . ההוראות מכוונות , כמובן , למורות ולמורים כאחד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר