עמוד:6

בתהליך הלימוד של כל סיפור אנו מציעים שלושה שלבים : א . שלב " ההכנה לסיפור " - שלב זה חשוב כדי לרכוש את כל המרכיבים הלשוניים והחוץ-לשוניים הדרושים להבנת הטקסט . השלב הזה מכין את הילדים להבנת הסיפור בשלמותו , בלי לקטוע את הקריאה כדי להסביר או לתרגם . ב . שלב " הסיפור " ) כאשר קוראים את הסיפור ( - בשלב זה כדאי שהילדים ישתתפו השתתפות פעילה . הם יכולים לקרוא את הסיפור בקול רם או לספר אותו בעל – פה . ג . שלב " בעקבות הסיפור " - בשלב זה הסיפור משמש תשתית לטיפוח היכולת לשוחח עליו מחדש ולחשוב עליו בשפה העברית . כמו כן , הבנת הסיפור באה לידי ביטוי באמצעות פעילויות כגון המחזה , ציור הסיפור או קטעים ממנו או יצירת טקסט מקורי חדש על פי המודל של הסיפור . בשלב זה מומלץ להשתמש בחוברת הפעילויות לתלמיד ברמה , II המפעילה את הילדים בכתיבה ומחזקת את הבנת הנקרא . בחוברת יש מגוון פעילויות לתרגול אוצר המילים והדקדוק , להעמקת ההבנה של הסיפור וליישום הנלמד בהקשר חדש . סביבה לימודית כדי שהספרים והמדריך יוכלו לתמוך בחומר הנלמד ולהעשירו , אנו ממליצים ליצור סביבה לימודית שבה שותפים המורה והילדים . רצוי שקירות הכיתה ישקפו את הנלמד בכיתה ויסייעו לילדים על - ידי איזכור המרכיבים הלשוניים שהם רכשו . לשם כך כדאי לתת ביטוי ויזואלי של הסיפור בשלמותו , של איורים ודמויות מתוך הסיפור , של תבניות משפטים מתוכו או אף של מרכיבים קטנים יותר , כמו מילים יחידות ומרכיביהן . כדאי להכין תצוגה של עבודות הילדים בעקבות הסיפור . עוד על עבודת המורה הבחירה מגוון הפעילויות המוצעות רחב מאוד ומשקף דרגות קושי שונות . מגוון זה מאפשר למורה להתאים את החומר ללומדים השונים ולבחור את הפעילויות המתאימות מבין הפעילויות הנלוות לסיפורים . שילוב בנושאים אחרים בכיתה רצוי לשלב את ההצעות לפעילויות ולמשחקים בכיתה גם כאשר עוסקים בתכנים אחרים . בהקדמה לכל סיפור במדריך למורה ניתן מיפוי של נושאים העשויים להתקשר לסיפור ( הן מבחינת התוכן הן מבחינת ההקשר הסיפורי ) . כך תוכל המורה לעברית לקשר סיפור אחד לנושאים שונים , לעסוק בדרך דומה בסיפורים אחרים בעברית ואף לקשר את הנושאים בעברית לנושאים הנלמדים במסגרת הלימודים הכלליים . 3 ההוראות במדריך למורה ניתנות בלשון נקבה ( השפה העברית מצריכה החלטה של המין הדיקדוקי ) . ההוראות כמובן מכוונות לשרת את המורות והמורים כאחד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר