|
עמוד:5
הקדמה תכנית מצמם לתפוצות נ > עדה להוראת עברית בגיל הצעיר , מגיל הגן ועד כיתה כ ' . התכנית מסייעת לרכישת הכישורים והמיומנויות הנדרשים לפיתוח שפה נוספת , בבסיס התכנית יש התחשבות בשלושה מישורים : . 1 גישות חינוכיות חדשות בהוראת שפה נוספת ובמיוחד הגישה התקשורתית , . 2 גישות חינוכיות העוסקות כעולם הילד ובמרכזיותו , . 3 גישות חינוכיות המדגישות את הרקע החברתי - תרבותי של הילד היהודי . בחרנו להתמקד כסיפורים כאמצעי להוראת השפה מאחר שהסיפור הוא הסוגה ( הזיאנר ) המוכרת כיותר לילדים והמועדפת עליהם . כמו כן , הסיפור הוא כלי מתאים ורלוונטי במיוחד , משום שהוא ג ^ מן לילדים תכנים מעולמם שלהם . הסיפורים בתכנית " ניצנים " הם על חיי היוס - יוס ועל החגים היהודיים , ויש בהם אירועים והתרחשויות המוכרים לילדים מסביבתם הפיזית , החברתית והתרבותית . שבעת הסיפורים הכלולים כרמה , 1 מותאמים לילדים שעושים את הצעדים הראשונים בלימוד השפה העברית . הסיפורים נועדו לילדים שעדייו אינם קוראים , אך הס מתאימים גם לקוראים כראשית דרכם . אוצר המילים בסיפורים הוא בסיסי ( 100 - 900 מילים ) , ויש בהם מספר מצומצם של תבניות משפט בסיסיות . מכיוון שרצינו לספר סיפור בשפה קולחת ובסיטואציה טכעית ז השתמשנו כמקרים בודדים גס במילים אשר חורגות מאוצר המילים הבסיסי . > הערה : אפשר להיעזר גנספח א ' ( עמי 8 ) שבו רשימת המילים והתבניות . אוצר המילים והתבניות הנלמדות נותנים לילדיםבסיס רחב מספיק כדי שיוכלו לשוחח על הסיפור וע 7 י הדמויות שבו , ומאפשרים להם להביע את עצמם ואת מחשבותיהם ורגשותיהם . רכישת השפה מתבססת על מיומנויות הלשון ; האזנה , ד ' בוד , קריאה וכתיבה , משום כך , כדאי לקרוא את הסיפור ( או לקראו לילדים ) ולהאזין לו , וחשוב לדבר עליו . כדאי לחשוף למערכת הכת 1 בה גם את אותם ילדים שעד " ן לא שולטים בקריאה ובכתיבה . כך הם יתחילו להתמצא בחוקיות המאפיינת את המערכת הזו , & הערה : כיצר יכולים הסיפורים לתמוך ברכישת הקריאה ? אפשר להיעזר בנספח ב ' ( עמ ' . ( 10 1 התכנית פותחה על יזי המו כז למינון « הי 1 י ע " ש מלטע נא » 1 « גרס > טה הענרית בירושל * ט . ה " עוץ , העריכה ( ההפקה נעשו במטח - המרכז לטכנולוגיה חעוכית , ת " א . 2 בהתייחסות לשפה העברית בתפוצות ובניסיון להגדירה , יש המשתמשים במונחים כמו : " שפה שכייה " , "שפה זרה " , " שפת מורשת ' / " שפת עם " . במדמך זה נשתמש במונח * mt נוספת " , מבלי להיכנס להגדרה מעודנת יותר של המונח .
|
המרכז לחינוך יהודי ע"ש מלטון, האוניברסיטה העברית בירושלים ע"ר
|