עמוד:152

בפינת " מושית הבלשית " עוסקים בסדרות עם חוקיות . בספרים הקודמים התלמידים למדו לחקור סדרות מסוגים שונים בעלות דגם חוזר . הפעילויות בפינת " מושית הבלשית " בספר 8 עוסקות גם הן בדגמים חוזרים ומתחלקות לשלושה סוגים : שרשרות חרוזים , רכבות ומגילות . פעילויות עם שרשרות חרוזים פעילויות מסוג זה עוסקות בקשר בין אורך הדגם החוזר לאורך הסדרה כולה . השרשרות הן עגולות , סופן נושק לתחילתן , ולכן אם צובעים אותן על פי דגם חוזר ומעוניינים לשמור על החוקיות , יש להקפיד שהדגם ייכנס במלואו , כלומר שהשרשרת תסתיים בחזרה מלאה של הדגם . ) זאת בניגוד לסדרות לא עגולות , שבהן ייתכן מצב שבו החזרה האחרונה של הדגם אינה שלמה . התלמידים נתקלו במצבים כאלו בשנים קודמות . ( הפעילות בעמוד 13 פותחת את הנושא : בשרשרתיש 15 חרוזים . רוצים לצבע את השרשרת לפי דגם חוזר , כך שהדגם יכנס במלואו והסוף יתאים להתחלה . מוֹשׁית הבּלּשׁית דגם מתאים : דגם לא מתאים : אילו מהדגמים מתאימים ? הקיפו אותם . בשרשרת יש 15 חרוזים . דגם יתאים לשרשרת אם האורך שלו מחלק את אורך השרשרת , כלומר אורך הדגם נכנס מספר שלם של פעמים לאורך השרשרת . במקרה הזה דגמים ב ו - ג , שאורכם 3 חרוזים , ודגם ו , שאורכו 5 חרוזים , יתאימו . יש לאפשר לתלמידים לגלות בעצמם את הקשר שבין אורך הדגם ובין התאמתו לשרשרת . תחילה התלמידים יכולים לבדוק אילו דגמים מתאימים בדרך של נסייה וטעייה ) אך מבלי לצבוע בפועל את השרשרת , ולכן כבר כאן נדרשת מידה של הפשטה ודמיון ( . מרבית התלמידים יבינו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר