עמוד:95

הנה תזכורת של שלבי הפתרון על פי הדוגמה : שלב ראשון מזהים את השלם ואת החלקים במשוואה ומשלימים את תבנית " השלם והחלקים " : בתרגיל חיבור - השלם הוא התוצאה , בתרגיל חיסור - השלם נמצא בתחילת התרגיל . בדוגמה זו יש תרגיל חיסור . המספר הראשון הוא השלם , והוא חסר . שני המספרים הנתונים הם החלקים . משלימים אותם בתבנית . שלב שני כותבים תרגיל מתאים למציאת מה שחסר . אם חסר השלם , כותבים תרגיל חיבור של שני החלקים . אם חסר חלק , כותבים תרגיל חיסור של החלק הנתון מהשלם . בדוגמה זו חסר השלם , ולכן התרגיל המתאים הוא חיבור : . 3 , 406 + 1 , 970 שלב שלישי פותרים את התרגיל ומשלימים את התוצאה במקום המתאים במשוואה . פעילויות 23 - 17 הן פעילויות יישום והעמקה של הנושא " חיבור וחיסור עם המרה " . בשלב זה התלמידים מכירים כמה אסטרטגיות לפתרון ) בעל - פה , עם אבזרים או במאונך ( ויכולים לבחור במה להשתמש . בפעילויות 19 ו - 20 נעזרים בתרגיל פתור לצורך פתרון התרגילים . בכל תרגיל בודקים : מה שונה מן התרגיל הנתון ? האם אחד המחוברים קטן או גדל ? בכמה ? כיצד עובדה זו משפיעה על התוצאה ? בפעילות 21 התלמידים מתבקשים להשלים ביטויים של שוויון בין תרגילים ומומלץ שיעשו זאת בעזרת תובנה מספרית ומתוך שיקולים דומים לשיקולים שבהם השתמשו בפעילויות 19 ו - . 20 הצעה לפעילות מקדימה מביאים לכיתה אמצעי המחשה כמו גפרורים צבעוניים , עורמים אותם בשתי ערמות ואומרים לתלמידים : " בשתי הערמות יחד יש 327 גפרורים . כעת אעביר חלק מהגפרורים מערמה אחת לערמה האחרת . כמה גפרורים יש עכשיו בשתי הערמות יחד ? " מובן שהסכום לא השתנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר