עמוד:47

בדיון שבתחתית עמוד : 67 דיּוּן באיזה תרגיל כדאי להעזר כדי לפתר את התרגיל ____ = ? 49 × 2 התרגיל שבו נוח להיעזר בפתרון התרגיל המוצג בדיון הוא . 50 × 2 = 100 תוצאת התרגיל __ = 49 × 2 קטנה מתוצאת התרגיל = 50 × 2 ב - , 2 כלומר היא . ) 100 - 2 = 98 ( 98 עמודים -71 68 בפעילות 12 יש שתי אפשרויות לסידור הנרקיסים : ב - 4 זרים - בכל זר 16 נרקיסים , וב - 16 זרים - בכל זר 4 נרקיסים . מוֹשׁית הבּלּשׁית ) עמוד 68 ( ) ראו בסוף המדריך , עמודים 158 - 151 ( בפעילות 13 אפשר להיעזר באומדן . למשל , בסעיף ד התשובה 10 נפסלת מכיוון ש - . 17 × 10 = 170 התשובה 2 נפסלת מכיוון שתוצאת התרגיל __ = 17 × 2 קטנה מ - . 68 בפעילויות 19 - 14 עוסקים בקשר נוסף בין תרגילים : תרגילי כפל וחילוק שיש להם גורם אחד משותף ושהגורם האחר באחד מהתרגילים גדול פי מספר כלשהו מהגורם האחר בתרגיל האחר ; למשל בכפל : __ = 6 × 14 ו - __ = , 6 × 7 ובחילוק : __ = 60 : 5 ו - __ = . 60 : 10 הנה פתרון פעילות : 14 6 = 3 × 2 3 × 3 = 9 3 × 4 = 12 3 × 5 = 15 3 × 6 = 18 3 × 7 = 21 × 24=83 12 = 3 × 4 3 × 6 = 18 3 × 8 = 24 3 × 10 = 30 3 × 12 = 36 3 × 14 = 42 × 48=163 התלמידים יכולים לפתור את התרגילים הנתונים ולאחר מכן לגלות את הקשר ביניהם , או לגלות את הקשר לפני הפתרון או תוך כדי הפתרון . שימו לב : א . בכל שני תרגילי הכפל שבאותה השורה , אחד הגורמים שווה ואילו הגורם האחר שבתרגיל הימני גדול פי 2 מהגורם האחר שבתרגיל השמאלי , ולכן התוצאה של התרגיל הימני גדולה פי 2 מזו של התרגיל השמאלי . ב . בטור השמאלי יש סדרת תרגילים שלכולם גורם אחד שווה ואילו הגורם האחר גדול ב -1 מהגורם האחר בתרגיל שמעליו . כאן תוצאת התרגיל גדלה בכל פעם ב - 3 ) הגורם השווה ( . ג . בטור הימני יש סדרת תרגילים שלכולם גורם אחד שווה ואילו הגורם האחר גדול ב - 2 מהגורם האחר בתרגיל שמעליו . כאן תוצאת התרגיל גדלה בכל פעם ב - 6 ) פעמיים הגורם השווה ( .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר