עמוד:5

בפרקי הבעיות המילוליות הבעיות מדורגות על פי רמת הקושי שלהן ובהתחשב במבנה המתמטי ובתחום המספרים שבהם הבעיה עוסקת , במורכבות הטקסט המילולי וברמת ההתפתחות הקוגניטיבית של התלמידים . פתרון הבעיות מבוסס על ניתוח הטקסט . היכולת לפענח את המילים ואת המשפטים ולהבינם היא הכרחית אך אינה מספיקה לניתוח הטקסט . נדרשת הבנה נוספת – " הבנת נקרא מתמטית" – כדי שהתלמידים יוכלו לבטא את המצב המתואר בטקסט גם בכתיבה מתמטית . בבעיה חד - שלבית מוכרחים להופיע לפחות שלושה היגדים . שניים מהם מתארים קבוצות שבכל אחת מהן מופיעה הגדרת העצמים ומספרם . ההיגד השלישי , המנוסח על פי רוב כשאלה , מציג קשר תוכני בין שני ההיגדים הראשונים . הקשר הזה יכול לבוא לידי ביטוי בצורות שונות בבעיות שונות . דוגמה : במשפחה יש 6 בנות ו - 2 בנים . כל עוד ההיגד השלישי אינו נתון , וסוג הקשר המבוקש אינו מוגדר , אי אפשר לדעת מהי השאלה ומהי הפעולה המתמטית הנדרשת כדי לענות עליה . על השאלה ׳כמה ילדים יש במשפחה ? ׳ אפשר לענות בעזרת תרגיל חיבור . על השאלה ׳בכמה מספר הבנות במשפחה גדול ממספר הבנים ? ׳ אפשר לענות בעזרת תרגיל חיסור . על השאלה ׳פי כמה מספר הבנות במשפחה גדול ממספר הבנים ? ׳ אפשר לענות בעזרת תרגיל חילוק . על השאלה ׳בכמה דרכים שונות הם יכולים להסתדר בזוגות של בן ובת ? ׳ אפשר לענות בעזרת תרגיל כפל . האופן שבו האירוע מתואר בבעיה מבוסס על הנחות יסוד מסוימות ומוסכמות : א . בעיה מילולית במתמטיקה היא יחידת טקסט העומדת בפני עצמה . ב . כל העצמים המוזכרים בבעיה קיימים , ורק הם קיימים . אין עצמים נוספים . ג . כדי להבין את הבעיה יש להבין את מערכת היחסים שבין כל המשפטים שמהם הבעיה מורכבת . ד . אין חשיבות לאמ ִ תות או לאי - אמ ִ תות המצב המתואר בטקסט הבעיה בעולם הממשי , בתנאי שמתוארים קשרים מתאימים בין העצמים שבטקסט . בשלבים מתקדמים יותר יתנסו התלמידים במצבים שבהם יהיה עליהם להביא בחשבון אפשרויות נוספות . ה . בעיה מילולית פשוטה כוללת שאלה שיש עליה תשובה , ומנסח הבעיה יודע את התשובה . ו . מוצאים את התשובה לשאלה בעזרת תרגיל או על סמך שיקולים לוגיים - מתמטיים . המשימות העיקריות העומדות לפני התלמידים בבואם לפתור בעיה מילולית כלשהי הן : א . התמודדות עם טקסט מילולי המתאר קבוצות וקשרים ביניהן באופן סיפורי ב . זיהוי תפקידיהן של הקבוצות המתוארות והקשרים ביניהן ג . בחירת מבנה מתמטי מתאים ד . מציאת פעולה חשבונית המתאימה לפתרון הבעיה ה . ניסוח התשובה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר