|
עמוד:65
פעילויות 20 - 15 הן פעילויות יישום והעמקה בנושא של חיבור וחיסור עד 10 , 000 ללא המרה . בפעילות 15 התלמידים נדרשים לבנות תרגילים לפי אילוצים שונים . מומלץ לתת להם לבנות את התרגילים בעצמם , ואחר כך לכתוב את הצעותיהם על הלוח , לדון בהן ולהשוות בין התרגילים שכתבו . דיון : אילו תרגילים כתבתם ? האם יש עוד אפשרויות ? הצעה לפעילות פתיחה כותבים על הלוח תרגיל חיבור ללא המרה של שני מחוברים ארבע - ספרתיים . לדוגמה : 3 , 450 + 2 , 020 דיון : ענו מבלי לחשב במדויק : האם סכום המספרים יהיה גדול מ - ? 6 , 000 מה תהיה ספרת המאות של הסכום ? האם הסכום הוא זוגי ? האם הסכום הוא עשרת שלמה ? בפעילות 17 חוזרים לעמוד הפתיחה ומחשבים את שנת הלידה של כל אחת מהדמויות . לפני שפותרים מומלץ לנסות ולהעריך שוב מי הצעיר ביותר ומי המבוגר ביותר , ולכתוב על הלוח את שמות הדמויות לפי סדר הגילאים שלהם בהתאם להערכה שעשינו . אחר כך פותרים ובודקים אם צדקנו . מומלץ לכתוב גם את התרגיל המתאים למה שאומרת הדמות . התאמת התרגיל הנכון אינה פשוטה וטעויות יכולות לנבוע מניתוח לא נכון של הנתונים ולא מחישוב שגוי . למשל , במקרה של דורי : הייתי בּן 6 כּשׁנּחתּם הסכּם השּׁלוֹם עם מצרים . דורי נולד לפני חתימת הסכם השלום עם מצרים ולכן שנת הלידה שלו היא לפני . 1979 אפשר למצוא את שנת הלידה של דורי באמצעות תרגיל החיסור הבא : . 1979 - 6 = 1973 אולם , יהיו תלמידים שיתבלבלו ויכתבו תרגיל חיבור כזה : . 1979 + 6 = 1985 בצד שמאל מוצגות התשובות לפעילות זו : . 17 הסתכלו בעמוד 84 וחשבו באיזו שנה נולדה כל אחת מהדמויות שבציור . מי המבגר ביותר ? מרגלית מי הצעיר ביותר ? ענבר
|
|