עמוד:13

א . בעיות חיבוריות ) עמודים 13 - 5 ( המטרה העיקרית ביחידה זו היא לבסס את הידע של התלמידים בנושא הבעיות המילוליות בעלות מבנה חיבורי , שנלמד בהרחבה בכיתות א ו - ב , ולתרגל בעיות מסוג זה . כמו כן , בפרק עיסוק נרחב בסוגים הקשים של הבעיות החיבוריות . ביחידה זו התלמידים עוסקים בניתוח בעיה מילולית חיבורית : מציאת השלם והחלקים וכתיבתם בתבנית , כתיבת תרגיל מתאים לפתרון הבעיה וכתיבת תשובה מתאימה שבה מספר ותיאור . בחלק מהבעיות התלמידים מתבקשים תחילה להשלים נתון חסר על סמך הציור ורק אחר כך לקרוא את הבעיה בשלמותה , לנסות לזהות בה את השלם ואת החלקים בעזרת שימוש בתבנית ולענות על השאלה . התלמידים מתבקשים לפתור בעיות מילוליות חיבוריות מסוגים שונים : בעיות איסוף , המתארות קבוצות שמתקיימים ביניהן יחסי הכלה ) לדוגמה : בעיה א בעמוד , ) 5 ובעיות המתארות תהליך של הוספה או של הפחתה , ואפשר להציג בהן שאלות על כל אחד מהשלבים - ההתחלה , השינוי והסוף ) לדוגמה : בעיות ב ו - ג בעמוד . ) 6 השאלות על תחילת התהליך קשות יותר ) לדוגמה : בעיה ב בעמוד . ) 6 הערות : מומלץ לפתור את הבעיה הראשונה יחד עם התלמידים בדגש על קריאת הטקסט , ואחר כך לבקש מהתלמידים לספר בעל פה , במילים שלהם , את מה שקראו . אפשר להתחיל מהבעיה המוצגת בדוגמה בעמוד . 5 רוב הבעיות מלוות בציורים הלקוחים מתוך ציור הפתיחה , ולפני פתרון הבעיה התלמידים נדרשים להשלים את אחד הנתונים מתוך הציור . לעתים אפשר לזהות כבר בשלב זה את התלמידים שאינם מבינים את המצב המתואר בבעיה . אין טעם לעבור לעבוד א ִ תם על ההיבטים המתמטיים כל עוד אינם מסוגלים לדמיין את המצב המתואר בטקסט . יש לבקש מהתלמידים לזהות את השלם ואת החלקים . לאחר שלב זה התלמידים יכולים לכתוב את התרגיל המתאים לפתרון הבעיה ואת התשובה . התבנית " חלק - חלק - שלם " משמשת כלי עזר לניתוח הבעיות . היא עוזרת לתלמידים להתמקד במרכיבי הבעיה ולשים לב גם למספרים וגם לתיאורים , המשקפים את הקשרים בין השלם לחלקים . תלמידים שאינם זקוקים לכלי זה יכולים לעבור ישירות לכתיבת התרגיל והתשובה . בבעיות הקשות יותר , למשל כאלה ששואלים בהן על התחלת תהליך , הניתוח בעזרת התבנית יכול לעזור לתלמידים לזהות את השלם ואת החלקים . אפשר להציע בעיה מסוג זה כבר בפעילות הפתיחה , לדוגמה : כמה דובדבנים היו בשקית של רון , אם לאחר שאכל 5 מהם נשארו לו 6 דובדבנים ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר