עמוד:206

זיהום הים וחופיו מצר הבוספורוס , שמשני עבריו שוכנת איסטנבול הבירה , הוא רצועת ים שאורכה 30 ק " מ . מאז סוף המלחמה הקרה ➜ חל גידול עצום בתנועת הספינות במצר המפותל והמעוקל , וכיום עוברות בו 45 , 000 ספינות בשנה ( אחת בכל 12 דקות ) . הגידול בצפיפות כלי השיט הוביל לעלייה במספר התאונות , ובאחדות מהן משתחררות כמויות גדולות של נפט לסביבה הימית . לכך יש השפעה חמורה על הסביבה ואף סכנה לבריאותם של 12 מיליוני התושבים באיסטנבול . בין השנים 1992 - 1988 אירעו במצרי הבוספורוס 155 התנגשויות . ולדוגמה : במרס , 1994 התנגשה המכלית הקפריסאית - יוונית , נסיה , בספינה אחרת . באותה תאונה נספו 30 מלחים , וזרמו למצר 20 , 000 טונות של נפט . כתם הנפט הפך את מי הבוספורוס לגיהינום לוהט למשך 5 ימים . התאונה התרחשה קילומטרים אחדים מצפון לעיר , וכך ניצלה העיר מאסון גדול . לאחר אירוע זה נחקקו בטורקיה תקנות המחייבות ספינות שנושאות חומרים מסוכנים לדווח על כך למשרד הטורקי לענייני הסביבה ( . ( 1994 יכולתה של טורקיה לפקח על ספינות המסחר העוברות במצר מוגבלת על ידי אמנת מונטרה , שנחתמה בשנת . 1936 על פי אמנה זו , מצר הבוספורוס הוא נתיב מים בינלאומי , וספינות מרחבי העולם זכאיות לעבור בו . על פי הסכמים בינלאומיים נוספים , טורקיה יכולה לפקח על המעבר במצר כדי לוודא שהתנועה נעה באופן רציף ובטוח , אבל בגלל לחצים מצד שכנותיה השוכנות לחוף הים השחור , לא אכפה טורקיה בקפדנות את חוקי הספנות משנת . 1994 וכך , רק מספר קטן של כלי שיט מדווחים על אופיו של המטען שהם נושאים . עם הגידול במספר הספינות גבר , כאמור החשש מתאונות . ככל ש - 6 המדינות המקיפות את הים השחור יתפתחו מבחינה כלכלית , כן תלך ותגבר תנועת הספינות במצר . מלבד הסכנה של התנגשויות בין כלי השיט בים , יש סכנה של התנגשות ספינה בחוף . לדוגמה , ב -29 בדצמבר , 1999 התנגשה מכלית רוסית ( שנבנתה לפני 25 שנה ) בחוף והתבקעה לשניים בקרבת החוף הדרום - מערבי של איסטנבול . יותר מ - 800 טונות של דלק מתוך 4 , 300 הטונות שנשאה הספינה זרמו לים מרמרה וכיסו את חופיו בנפט . שטח ים של כ - 13 קמ " ר - נפגע . הנזק שנגרם לסביבה מכתמי נפט הוא נזק הנראה לעין , אך נוכחותן של ספינות גדולות שנושאות גז ונפט גורמת נזקים נוספים , כמו זרימה יום יומית של מים מזוהמים המשתחררים מן הספינות כאשר הן מרוקנות את הזבורית שלהן לים . סכנה אחרת היא הידלדלות הדגה . זבורית מטען סרק כבד כגון חול , חצץ או מים שמניחים בתחתית כלי שיט לאחר שהמטען הורד ממנו - כדי להגדיל את יציבותו . ➜ עוד על המלחמה הקרה , ראו עמ ' . 11 מדוע לדעתכם מאז סיום המלחמה הקרה חל גידול במספר כלי השיט העוברים במצר ? מהי חשיבותם האסטרטגית של מצר הבוספורוס ומצרי הדרדנלים ? מי הן המדינות השוכנות לחופו של הים השחור ? היעזרו באטלס . מצר הבוספורוס AE בקדמת התמונה - שוק דגים באיסטנבול בקרבת גשר גלטה AE ברקע - הכנסייה איה -סופיה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר