עמוד:227

מטורפת בין חדרי הקרונוע עד שהסערה נרגעה . בהמשך , כשאופאל החליטה עם הגברת גלוריה דאמפ ( " המכשפה " ) לערוך מסיבת גן בחצרה של הגברת דאמפ , היא הזמינה את כל מכריה החדשים - שכמעט כל אחד מהם חווה צער או בדידות או שניהם יחד . אבל סופת רעמים שפרצה בזמן המסיבה הרסה את הכיבוד והבריחה את המזומנים לתוך הבית ואת סופר - מר - מן החצר אל רחובות העיירה ; לאופאל ולאביה , שיצאו לחפש אחר הכלב , הייתה זו הזדמנות לדבר בגילוי לב על העצב הגדול שהעכיר את חיי שניהם - היעלמות האם והוויתור על החיפושים אחריה , על האשמה עצמית ועל האשמת הזולת , על היכולת המוגבלת של בני האדם לשלוט במציאות - וגם על אהבתם המשותפת לכלב שהביא שמחה לחייהם . סופו של הסיפור , כמו ברוב ספרי הילדים - הוא טוב ; סופר - מר נמצא , ואופאל - בוגרת יותר , רגישה יותר וקשובה יותר למצוקות של אחרים - מוצאת את מקומה בעיירה החדשה . הצעות למורה תוך כדי הקריאה בספר , כדאי להפנות את התלמידים למאפייני הכתיבה בגוף ראשון של מספרת-ילדה : השפה קרובה לשפת הדיבור מבחינת אוצר המילים היום - יומי ( למשל - " המנהל התיישב [ ... ] לראות אולי אני עושה ממנו צחוק " , עמ ' , ( 9 הן מבחינת התחביר ( למשל - משפטים מאוחים ארוכים ללא פיסוק האופייניים לכתיבה ילדית , כמו " השתמשתי במברשת השיער שלי והתאמצתי ממש חזק להתיר את הקשרים שהיו לו בשיער ונאבקתי בחתיכות הפרווה שנדבקו זו לזו " , עמ ' . ( 15 המספרת , כמצופה מילדה בת עשר , גם ממעיטה בכינויים חבורים ( כותבת " השיניים שלו " ולא " שיניו " ; " העיניים שלו " ולא " עיניו " ) . כדאי להעלות לשיחה נושאים כמו בדידותה של אופאל בחייה עם אביה השתקן , בדידותם של אנשים אחרים בעיירה , דעות קדומות , ביקורתיות ושיפוטיות ביחסיה של אופאל עם אמנדה ועם סטיבי ודנלאפ , המנהג של אוטיס האסיר לשעבר לשחרר מדי פעם את בעלי החיים מן הכלובים שלהם ולנגן להם בגיטרה ; היכולת של אופאל לסלוח לאמא שלה בזכות גלוריה שהייתה שתיינית , בדבריה של המספרת על עצמה או בדברים מתוך שיחות שלה עם אחרים שזורות אמירות המבקשות או מתכוונות להאיר נושאים מוסריים , רגשיים או חברתיים ולעורר חשיבה אצל הקוראים . כדאי להציע לתלמידים לבחור מכל פרק משפט או שניים שמצאו חן בעיניהם , שהאירו פן זה או אחר של דמות בפרק , או שהם מבטאים אמיתות או הנחיות לחיים בכלל . בעבודה עם מתקשים אפשר לחלק בין התלמידים משפטים מן הרשימה שלהלן ולהעלות אותם לדיון עם התקדמות הקריאה : למשל - " כך , אם אמא שלי תחזור אי - פעם , אוכל לזהות אותה , ואוכל לאחוז בה ולחבק אותה חזר ולא לתת לה להסתלק ממני שוב " , סוף פרק ; 4 " אז סיפרתי לאלוהים שאני נורא בודדה , למרות שיש לי את סופר " בסוף פרק ; 5 " היא אישה קטנה מאוד , זקנה מאוד , עם שיער אפור קצר , והיא החברה הראשונה שמצאתי לי בנעמי " , תחילת פרק ; 6 " שמי גלוריה דאמפ , נכון שזה שם נוראו דאמפו " [ - dump לזרוק , להשליך לאשפה ) , פרק ; 9 " סיפרתי לה שהכומר הוא כמו צב , כי הוא מתחבא כל הזמן בתוך השריון שלו " , תחילת פרק ; 10 " אני מוציא אותם . אני מרחם עליהם שהם כלואים שם כל הזמן . אני יודע איך זה , להיות כלוא " , פרק ; 12 " את צריכה לזכור , שלא תמיד נכון לשפוט אנשים על פי המעשים שהם עשו . צריך לשפוט אותם על פי מה שהם עושים עכשיו" ו " שאלתי את עצמי אם לאמא , תהיה איפה שתהיה , יש עץ מלא בקבוקים ; ושאלתי את עצמי אם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר