עמוד:170

הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 4 ממריה - אנה מוצרט ומפאני מנדלסון נשללה הזכות לבחור לעצמן מקצוע ; הן רצו היות מוזיקאיות מקצועיות , כלומר להופיע ולפרסם את יצירותיהן כפי שעשו אחיהן הגברים . כשמוצרט הצעיר ומנדלסון הצעיר יצאו למסעי הופעות או נשלחו להשתלם במוזיקה – נשללה מהאחיות שלהם הזכות לעשות כמותם . פעילות 5 כהקדמה לשיחה , כדאי להציע לתלמידים כמה תחומים להתייחסות בנושא שוויון זכויות לבנים ולבנות , למשל התחום החברתי – האם יש פעילויות שבנות או בנים אינם מוזמנים אליהןו האם יש משחקים שבנים או בנות מנועים מלהשתתף בהםו האם יש תפקידים בקהילת בית הספר שבהם נבחרים בדרך כלל בני מין אחדו מה הנימוקים לכךו תחום הספורט – האם יש ענפי ספורט הנחשבים בלעדיים למין מסויםו תחום הלמידה – האם יש מטלות או נושאים הנחשבים מתאימים יותר לאחד מן המיניםו פעילות 6 הפעילות מפנה את התלמידים לשאלות כאמצעי רטורי - פנייה לקוראים , העלאת שאלות והקדמתן למתן המידע הנוגע להן , וביטוי תמיהה או תסכול באמצעות משפטי שאלה הם דרך לגייס את הקוראים לגלות עניין בטקסט שהם קוראים ואולי גם לנקוט עמדה ולחפש בהמשך הטקסט תמיכה בעמדתם . פעילות 7 הפעילות עוסקת בביטויים הכוללים את המילה צל . השאלה מתחילה בהסבר על היחס או הקשר בין גוף לבין הצל שלו . מומלץ לקרוא את החלק הזה בפני התלמידים ולשוחח על המשמעות שלו לפני עריכת הפעילות עצמה . פעילות 12 בפעילות זו התלמידים מתבקשים להתבונן בריאיון שקראו לא רק מן ההיבט התוכני , שבו עסקו עד כאן , אלא גם מן ההיבט המבני : לזהות את הנושאים השונים – עיסוק , סדר יום , הלחנה , חיי משפחה , הופעות , להציע כותרות - משנה ולחשוב על סדר השאלות . פעילות 13 התלמידים מוזמנים להיכנס לנעליהן של המראיינות , לחשוב על שאלות נוספות שאפשר וכדאי להציג למרואיינת ולהסביר מה המטרה , מה היו השאלות תורמות לריאיון ולקוראים . כמו כן הם מתבקשים לבחון אם יש בריאיון שאלות שבעיניהם הן מיותרות ולהסביר את עמדתם . פעילות 14 פעילות דיון בכיתה . אחת ממטרות הפעילות היא ללמד את התלמידים להתכונן לדיון . לחשוב ולהעלות בכתב נקודות לשיחה , להכין דוגמאות שתומכות בדעותיהם וכדומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר