עמוד:161

ג . לכתוב בעקבות השיר הנחייה - חומר למחשבה : אפשר לבקש מהתלמידים שיכתבו כתיבה חופשית על חוויה דומה לזו שקראו בשיר . אפשר לחשוב ולכתוב על " שיר במתנה " : האם יש מישהו שהייתם רוצים לתת לו את השירו מדוע דווקא לוו איך השיר נוגע לו או יכול לגעת לוו האם זו דרך לספר לו משהו על עצמכםו הצעה לפעילות הרחבה למתעניינים העבודה על השירים בפרק היא כאמור עבודת רוחב , והשאלות הן שאלות הנוגעות לשירה באופן כללי . עם זאת , אפשר להצביע על תופעה שירית מובהקת המופיעה בפרק זה – מטפורות . הפעילות שלהלן מוצעת כפעילות של שיחה בכיתה , אולם אפשר גם לייעד אותה לקבוצת המתקדמים , שישוחחו ויכתבו . השאלות מתייחסות למטפורות , בלי לנקוב במילה " מטפורות " , והן אינן מתרחבות לדיון כללי בתופעה אלא נשארות צמודות למופעים שלה בפרק . עם זאת , כשנתקלים במטפורות בפרקים אחרים בספר – אפשר לנהל עליהן שיחה באופן דומה לזה המוצע כאן . יתכן שלא כל התלמידים עבדו על השירים של דליה רביקוביץ ודן פגיס . כך שכדאי לתת לכיתה זמן מה לקרוא את השירים , למקרה שלא עשו זאת , לפני שפותחים בשיחה . שיחה בקבוצה . 1 קראו את השורה הבאה , הפותחת את שירה של דליה רביקוביץ : " חורשות הכבשים הירוקים גלשו במורדות " . א . מה בתיאור הזה מפתיע , מוזר , ואולי מבלבל או לא מספיק ברורו ב . נסו להעלות בדמיונכם את מה שמתואר כאן . מה דמיינתםו ( שימו לב לשורה השנייה של השיר , שבה כתוב " הים למטה " . האם היא עוזרת לכם לדמיין את התמונהו ) . 2 קראו גם את השורה מתוך שירו של דן פגיס : " גם לא במבצר הגדול בין רגלי השולחן" א . מה בתיאור הזה מוזר ומפתיעו ב . דמיינו מישהו שיושב מתחת לשולחן ומרגיש שזה מבצר . מיהו יכול להיותו איזו מין הרגשה זוו ( זכרו שהשיר כולו מתאר משחק מחבואים משונה . האם זה עוזר לכםו ) . 3 מה לדעתכם משותף לשתי השורות משני השיריםו ( תוכלו לבחור יותר מתשובה אחת ) א . שתי השורות מחברות ביחד דברים שנראים לא קשורים ב . שתיהן מתארות משהו די רגיל בצורה לא רגילה ג . כדי להבין אותן מפעילים את הדמיון ולא רק את השכל ד . לדעתי יש עוד משהו משותף , וזה ..........

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר