עמוד:154

זה בזה כמו דוגמהו ואולי בכלל אי אפשר להשוות את הסדר והחזרתיות שבדוגמה לחיי אדםו על השיר ( ללא שם ) של נעים עריידי נעים עריידי הוא משורר ישראלי דרוזי . מוטב שלא לציין את הפרט הזה מיד בתחילת העבודה – אולם הוא יעזור בבניית עוד נדבך של משמעות בהמשך ( ראו להלן ) . השיר כתוב כמעט כשיחה , כמכתב - ללא מופעים לשוניים מיוחדים - והכוח שלו נובע מהאמירה החזקה שלו : הוא הופך את הכותל המערבי מסמל יהודי - לאומי לסמל של תקוות רחבות , כלל-אנושיות , לחיים אותנטיים של אנושיות ומוסריות . ה " תפילה " הופכת להתחייבות עצמית , להצבה של קוד התנהגות פנימי בעל ערכים אוניברסליים . דווקא בתוך המציאות הישראלית הטעונה , ובמקום שהוא אחד מסלעי המחלוקת הפוליטיים הגדולים במציאות הזו ( ירושלים - ירושלים המזרחית – הכותל - הר הבית ) פותח עריידי פתח של תקווה ומציב ערכים אוניברסליים שיכולים לאחד את כל בני האדם , ושיכולים לסמן גבולות ובלמים בפני המחלוקות והשנאה . הצעות לפעילויות . 1 כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים ל * - שבראש השיר . בדרך זה נהוג לסמן שירים שהמשורר לא נתן להם כותרת . אחרי הקריאה אפשר לבקש מהתלמידים להציע לשיר כותרת מתאימה . . 2 את השיר הזה כדאי לקרוא עם התלמידים שורה אחר שורה ולהראות איך המשמעות מתפתחת דרך התנגדות למשמעות המורגלת – בכל פעם נדמה לנו שהכוונה למשהו אחד , ואז מתברר שזה בעצם דבר אחר . כל הסעיפים להלן מדגימים את הנקודה הזו . . 3 שתי השורות הראשונות של השיר הן : " גם אני הייתי בירושלים / בכותל המערבי " . מדוע גם אני " ו בדומה למיו האם אפשר להבין את זה משורות אלוו . 4 בשלב הזה , ה " גם אני " יכול לתפקד כהצהרה של השתייכות , הזדהות ושותפות תרבותית . . 5 השורה הבאה מצהירה " אני איני דתי " – מדוע לציין זאתו - אולי מכיוון שמקובל לחשוב שרק דתיים או שומרי מסורת הולכים לכותלו השורה הזו היא מעין קו פרשת המים של השיר – אני הולך לכותל המערבי , ואני איני דתי – כך שמיד עולה השאלה מדוע אתה הולך , אם כןו - זה גם המקום לציין בפני התלמידים שעריידי לא רק שאינו דתי , הוא בכלל לא יהודי . כלומר ההליכה שלו לכותל כלל אינה מובנת מעליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר