עמוד:209

יעדים בחינוך לשוני . 1 התלמידים יכירו את המאפיינים הבולטים של תת - הסוגה עלילון . . 2 התלמידים יחקרו נושא שקשור לעלילון , יאתרו מידע רלוונטי ויציגו אותו . . 3 התלמידים יתנסו ביצירת עלילון . ראו בתכנית הלימודים בחינוך הלשוני , עמ ' 53 הישג נדרש 6 הטקסטים בפרק הטקסט איך גיבור נולד , מישל קישקה איך אני יוצר קומיקס , מישל קישקה הסוגה / תת הסוגה עלילון כתבה הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 עלילון הוא סוגה שרובה התפתח רק במאה האחרונה , והיום הוא נפוץ ומופיע כמעט בכל אמצעי התקשורת והיצירה : ספרים , עיתונים , סרטים , משחקים , פרסומות , עלוני מידע ואתרי אינטרנט וגם בעולם העיצוב , האמנות , הטקסטיל ועוד . כהכנה לפרק , בקשו מן התלמידים לאסוף ולהביא כמה שיותר עלילונים מסוגים שונים כדי להבטיח מגוון מעניין כדאי להביא לכיתה גם ספרי עלילון שאולי לא מוכרים לתלמידים ( דוגמאות לספרים יש באתרי אינטרנט המוקדשים לספרים , כמו סימניה ודףדף ) מטרת הפעילות היא קודם כל לצלול לתוך המגוון הגדול של סוגי עלילון שונים . התלמידים ימציאו משימות משחקיות שיציפו חלק ממאפייני העלילון : הדמויות שאפשר למצוא בו , החלוקה לריבועים , רצף העלילה , קשר בין טקסט לציור ועוד . המצאת המשימות היא עבודה קבוצתית שמצריכה יצירתית ותכנון . יצירה משותפת של משימה , בדיקה עצמית ובדיקה מול קבוצה אחרת , קבלת משוב ושיפור - כל אלו הם מיומנויות המאה 21-ה נדרשות , כאשר הדגש הוא על הנאה ומשחקיות ולא רק לימוד מאפייני העלילון . פעילות 3 כעת מתבקשים התלמידים להעמיק באחד ממרכיבי העלילון , ולחקור אותו בעזרת שאלות מנחות ונקודות למחשבה . הבסיס למחקר הוא החומר שהביאו לשיעור – עלילונים מסוגים שונים , וכן מקורות מידע חיצוניים . יש מספר ספרים בעברית על קומיקס שניתן למצוא בהם מידע בהיר , כמו ספרו של אורי פינק " ככה מציירים זבנג " , וניתן להיעזר בויקיפדיה , בבלוג של מישל קישקה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר