עמוד:127

הליכה לקיסריה מאת חנה סנש רחל המשוררת חנה סנש שיר קטע מידע קטע מידע הרחבות והצעות להוראת הפרק פעילות 1 חשוב לא לדלג על השלב הזה . הוא מאפשר לתלמידים להתנסות בקשב המכוון פנימה , שהוא הקשב של כתיבה כמו גם של קריאת שירה . כדאי לתת לתלמידים זמן , ואם נדמה להם שאין להם מה להגיד או שיש להם רק משפט אחד או שניים , אפשר לדובב אותם ולשאול שאלות שמעודדות פירוט ( איך נראה המקום , היכן הוא נמצא , מתי הייתם שם , מה אהבתם שם .. וכו ' ) . תרגיל ההיזכרות הזה אינו מכוון לכתיבה , אלא לשלב המקדים של התבוננות והעלאת זיכרונות ורשמים . הרעיון הוא להשתהות על השלב הזה של " כריית זיכרונות ודימויים " . לכן אין בפעילות עבודה של תיקון , עיבוד , טיוט וכו ' . תרגיל כתיבה מתוהלך מופיע בסוף הפרק . אם בכל זאת מעוניינים להמשיך את הפעילות לתרגיל כתיבה קצר כבר בנקודה זו של השיעור , אפשר להציע לתלמידים ( בעדינות , כדי לא לקפוץ מהר מדי לתוצר ) את ההצעה הזו : מה שכתבתם הוא מעין " חומר גלם " שעשוי מהמחשבה , הדמיון , הרגשות והזיכרונות שלהם . מהחומר הזה אפשר ליצור טקסט בדיוק כמו שמגרגרי זהב שכורים מן הסלעים יוצרים תכשיטי זהב . ראשית , עליכם ליצור מכל המילים , הדימויים והזיכרונות שהעליתם משהו שיהיה יחסית ברור ומובן גם לאחרים . התבוננו במה שכתבתם . האם תרצו לארגן קצת את הטקסט שלכםו אם תרצו - תוכלו להוריד , להוסיף או לשנות מילים . תוכלו להשלים משפטים שנשארו לא גמורים או לשנות את הסדר וכו ' . תנו לחברים לקרוא , ואם יש להם הערות שאתם מקבלים ושעוזרות לכם – ערכו שינויים בטקסט . פעילות 3 מטרת הפעילות היא להרגיל את התלמידים לכך שלא כל דבר בשיר צריך להבין , ושיש משמעות וחשיבות להתרשמות ולחוויה הראשונית שלהם . בו - בזמן המטרה היא ללמד אותם לעצור ולשים לב ל " חורים " בהבנה ולבדוק עד כמה הם מפריעים ליצירת משמעות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר